køleproblem med Volvo Penta Md5

Jesper Olesens billede
5
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (1 stemme)

Hej.

Jeg har et problem med køling af min motor,der kommer kun ganske lidt kølevand i gennem systemet ,har lige skiftet impelleren uden held ,når jeg tager slangen af efter pumpen ,kommer der vand ud af pumpen....er der en forholdsvis let løsning på problemet ,så jeg ikke skal have en hel masse skilt ad....?på forhånd tak.

Mvh.Jesper Olesen
tlf.28 77 07 53

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Allan Stenders billede

Hvad sker der med vandet tænker jeg. Fyldes en ekspansionsbeholder eller lignende? Det kan jo være at der ikke er gennemgang nok til at vandet kan løbe frit fra igen? Held og lykke med projektet.

Krakas billede

Bliver motoren varm ? Når du har skiftet impelleren hjælper det kun på saltvandssiden, altså det vand der kommer ud af udstødningen. Her kan sættes en spand under efter varmeveksleren for at se om der kommer nok vand her. Det skal være meget.

Lars Helboes billede

Hej Jesper.

Jeg har haft det samme problem i en Fenix.

Hvis jeg læser dit spørgsmål rigtigt, så kommer der nok vand ud af pumpen, men ikke nok ud af udstødningen.

Følg slangen efter pumpen. Den ender i en lille Y-fitting (kan ikke lige huske hvad den hedder).
Afmonter slangen her og check om der er gennemløb.
I vores sad der 2 vinger fra en impeller, som var bristet før vores ejerskab.

Det er da et forsøg værd (og nemt og billigt Wink)

Lars

Jesper Olesens billede

Hej Lars.
Tak for rådet det er lige hvad jeg vil prøve ,det koster jo ikke en herregård.

Lars Helboes billede

Nu kom jeg på det Jesper.

"Antihævert" hedder denne Y-fitting. Den indeholder også en lille rund plade, som du bør rense når du nu er kravlet derned.

Lars

Jacob Laugesens billede

Er det ikke en standard saltvandskølet motor? Det er vores md5'er. Og vi er også lidt i tvivl om der kommer nok vand igennem. Hvordan måler man om det er nok? Min tanke er at måle liter i minuttet i tomgang.

Vi har oplevet at motoren blev varm hvis vi pressede den i længere tid. Jeg har ikke overvejet at der kunne sidde noget i slangerne på afgangs siden, så det skal da kontrolleres. Men jeg har fået rådet at blæse trykluft ned igennem kølevands indtaget for at rense det for skidt.

Tak til Lars for det råd.

Hilsen Jacob.

Jesper Olesens billede

Hej og tak for de gode råd,nu er den saltvandskølet og uden nogen vekslere på 'så det skulle være nogenlunde lige til at få "hul"igennem igen.mvh.jesper.

Torbens billede

Hej Jesper
Jeg har haft samme problem med min Volvo 2030 ferskvandskølet.
Den var stoppet af rust i bøjningen hvor saltvandet løber ud i udstødningen.

Jesper Olesens billede

Tak for beskeden,nu har jeg noget at gå efter
Mvh.jesper.

Bo Rudbecks billede

Hej Smile

Ville være skønt at høre hvad du fandt ud af da jeg selv står i samme situation. Fik. Du feks målt antal liter retur vand i minuttet ?

Vh Bo

Annonce