SEJLERFERIE I ÅR? - LAD OS FÅ SMÅBÅDENE PÅ VANDET I FREMTIDEN

Thea Lindbergs billede
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (1 stemme)

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Thea Lindbergs billede

Hej alle I sejlglade mennesker - og tak for i sommer - den dejligste sommer i flere år.

Jeg er stor fortaler for, at alle de dejlige småbåde på 20-30 fod, der er sat til salg rundt om i landets marinaer og småhavne, skal ud at sejle til sommer.

En god brugt båd kan erhverves for små penge - og være til stor fornøjelse for en lille sejlglad familie.

Da jeg startede min lystsejladskarriere i 1980, var det i en 25 fods sejlbåd med påhængsmotor - med mand og 2 små børn, Vi havde de mest fantastiske ferier. Sejlede land og rige rundt. Ungerne hyggede sig og fandt sejlervenner, som de genså år efter år - rundt om vi vores dejlige land.

Nu har ungerne selv stiftet familie - og den yngste datter er blevet lystsejler. Hurra for det. Og hendes mand er med på sejleriet. Også hurra for det. Men deres 2 børn på 7 og 9 år mangler legekammerater, når de er på sommertogt. Flertallet af de både, der sejler ind gennem havnehullet for at overnatte, er store både med 2 gråhårede personer om bord.

Mon ikke der findes en masse små familier med sejlerfaring rundt om i de små hjem, der kunne tænke sig at prøve kræfter med sejlerlivets glæder den kommende sæson.

Min datter og Co. sejler i en Shopman 28 - et herligt og sikkert skiv.

Nu er jeg medlem af foreningen for gråhårede sejlere med store både, men det var nu sjovt dengang i 80'erne, hvor både børn og både var små.

Det var også dengang, hvor over 1.000 både kapsejlede Fyn Rundt fra Korshavn. Sikke en herlig tid at tænke tilbage på.

Lad os opleve en ny generation af lystsejlere-

Det var et indlæg fra Thea, en sejler af tid.

Jans billede

Hej Thea. Ja, det kunne være herligt at få nogle nye sejlere til.

Her i Odense Sejlklub er der ledige bådpladser. For få år siden, var der en lang venteliste for at komme ind her, men der kommer kun få nye til..

Jeg startede som 15 årig, hvor jeg købte en 17 fods speedbåd med 50 heste på. (Fart var et must i den alder)

Hvert år til Fyn Rundt, sejlede vi op i nærheden af Korshavn, kastede ankeret og så det flotte syn af både, når det hele gik i gang. Imponerende...

Nogle år efter købte vi en Poca 4 (24 fod) og sejlede Danmark tyndt, ja Tyskland også. Ombord var mange gange hele familien, 6-7 personer. Jeg fatter ikke i dag, hvordan vi kunne være der.

Idag, hvis der bliver snakket ferie i familien, er det altid de her båd-ferier, der kommer frem...

Efter et par båd-skift, har vi nu også en stor båd, kun 2 personer og det grå hår er stærkt på vej...

Hilsen Jan...

Hej Jan.

Tak for respons.

Ja, bådpladser er der vist mange af rundt om på Fyn. Mener at kunne huske et tal på ca. 650 ledige pladser i de fynske marinaer - efterår 2013.

Hvad koster en bådplads i Odense nu om dage? Måske du kender prisen- både i Odense sejlklub på Stige Ø og i Frem ved Næsbyhoved Skoven?

Ole Madsens billede

Hvor er det fedt, at der er andre, der er fortaler for de mindre både, der kan komme ind overalt. Jeg er ved at afslutte købet af en Hurley 18, en "lommecruiser" med plads til hele 3 mands besætning. Båden er i fin form ag fører 5 sejl: fok, stormfok, genoa, storsejl + spiler. I den kommende sæson forventer jeg mig en del udflugter (med overnatning) primært det sydfynske øhav. Min sejlererfaring er bred: Vikingeskib på 18 m, Ålborgjolle, limfjordssjægte, Topper (jolle) m.m. Har duelighedsprøve + navigationskursus. Forum'et burde også appelere til Wayfare-sejlere, Megin-folk og andre "havets husmænd". Håber på en god sejlsommer og at møde andre sejlere hvor jeg kommer frem. God vind til jer alle.

Steens billede

Hej Thea
jeg er selv 60 og har lige købt drabant 22 ligger i Vallensbæk,undrer mig ikke flere unge er sejlintreseret,tror ikke det er prisen der er afgørende søger selv makker.
Hilsen Steen

Hej Steen.

Tillykke med Drabanten. Det er nok en af de eneste småbåde, jeg ikke har prøvet at sejle.

Ja, det er ærgerligt, at ikke flere unge mennesker er sejlinteresseret - men i dag er der mange tilbud, der trækker.

Dejligt, at en ung mand på 60 bliver en del af sejlerlivet.

Jans billede

Hej Thea.

Vi betaler ca. 7500 kr. om året for en 3,80 m. bred plads i Odense Sejlklub.

Det er prisen med det hele. Også vinterpladsen og ingen ekstraudgifter når båden skal op og i, eller masten skal på eller af.

Med i bådlejen, har vi jo så også Korshavn, hvor vi kan ligge frit. Så jeg syntes det er rimeligt.

Jeg kender ikke bådlejen inde i bådklubben Frem.

Hilsen Jan

Hej Jan.

Tak for info. Enig i, at det er rimelige priser i Odense Sejlklub, og friplads i Korshavn er luksus.

Hilsen Thea, der overvejer en plads i Odense.

Jesper Thomsens billede

Jeg sejlede som barn, og tog sejlads op igen, med hele familien, for 3 år siden. Det virker som om det er de samme mennesker der sejler, de er bare blevet 30 år ældre..
Jeg tror mon generation, og de der er yngre, er mere mageligt anlagt. Badeland, all inclusive osv trækker mere, de gider ikke det primitive og alt bøvlet.
Udover det er tempoet i samfundet et helt andet, alt går med raketfart, der er ikke tid til at sejle og PASSE en båd, og det mentale er nok heller ikke til det. De gange vi har haft venner med ude at sejle, har vi lagt mærke til, at de hurtigt bliver rastløse, der sker jo ingenting...vi synes dog der ofte sker en hel masse, og der er altid noget at kigge på. Den ro, som mange nok ikke ser noget i, nyder vi i fulde drag.
Tiderne har ændret sig, og sejlads og sejlere er ikke hvad det/de har været.
Men jo, det ville være fantastisk at få de små både på vandet, fyldt med entusiastiske sejlere!

Hej Jesper.

Tak for dit indlæg.

Ja, du har nok ret i, at samfundet er sammensat på en anden måde i dag - i forhold til 80'erne, hvor jeg startede - og der findes så mange tilbud til de unge af i dag.

Da min datter bekendtgjorde, at hun gerne ville sejle med sin lille familie, var det med ordene. JEG VIL GERNE GIVE DEN RO, JEG OPLEVEDE PÅ VANDET SOM BARN OG UNG, VIDERE TIL MINE BØRN.

Det fortæller uendeligt meget om en følelse, der har sat dybe spor i hendes sjæl.

Jeg håber på, at de billige både og de gode muligheder for bådpladser kan få unge familier til at interesse sig for sejlerlivets glæder.

Jacob Laugesens billede

Vi skal da have vores søn der nu er 4 måneder med ud når vejret bliver lidt varmere. Redningsvesten han fik til barnedåben hænger klar og skal snart med i svømmehallen så han kan blive tryg i den.

Else Mørks billede

Hej alle
Jeg er 61 og købte sidste år en Maxi 77, da jeg nu har fået tid til at sejle igen. Den er et godt valg til mit behov. Sikker, let at sejle og plads nok til mit behov. "Gjorde" Limfjorden i sommers, sammen med en voksen datter - og på noget af turen een af hendes veninder. Især når vi kom lidt sent til en havn, var vi glade for, at det ikke er en kæmpe køkkenkrydser vi holder os, for vi kunne altid klemme os ind et sted. Med rulle-genua og indenbords motor samt alskens elektronik, er det ingen sag at stå fra kaj. Vi vil gerne sejle for sejl, men er der enten for lidt eller for meget vind, så kører vi gerne med motor. Eneste minus er det manglende toilet, og havde jeg tænkt mig grundigt om, så havde jeg nok valgt en båd med sådan en indretning. Men nu har vi fundet et system som sikrer, at alle kommer af med det de skal, når de skal.
Begge mine piger er glade for at sejle, -svigersønnen vil gerne fiske, og nu kommer der et barnebarn, som selvfølgelig også skal med.
Billig i køb og vedligeholdelse, kan varmt anbefales

Else med det gode skib Lotus.

Hej Else.

Sikke da en hyggelig sejlerhistorie - og dejligt med et barnebarn på vej. Har selv sejlet MAXI 77 for mange år siden, hvor sejlklubben købte en sådan til skolesejlads. Her var dog et rigtigt søtoilet mellem forkøjerne. Meget rart, når sejlerskoleeleverne var på tur.

Nu om dage er mange af småbådene godt udstyret, Rulleforsejl er mere almindeligt end ikke - og mange både af den ældre generation er tit udstyret med en forholdsvis kraftig og nyere dieselmotor. Dejligt med sådan en, når vejr og vind ikke er til sejl.

Jeg er dog sejler ud til fingerspidserne. Sejlede X-79 i 9 år - i midten af 80'erne. De første 4 år uden motor. Påhængsmotoren blev først monteret, da vi for første gang skulle besøge den svenske skærgård.

Nu om dage sejler vi rundt i en FIRST 35 S 5. Den sejler som en X-er, men den er næsten umulig at få finde plads til i feriehavnene, og det er træls.

Jeg ville godt bytte med en mindre båd, men der er ikke afsætning på store både i øjeblikket. Jeg kan godt forstå, I nyder jeres MAXI 77.

Hav det godt

Bo Jacobsens billede

Ohøj på vandet..

Jeg har selv en Fingal 27 fod sejlbåd.
Sejler ud fra Horsens havn, tit med mine børn
på 13/12/8. du vil helt sikkert gerne også ha
nogle i deres alder at snakke med når vi er gæst
i div. havne..

Men kan være vi ses til forår..

Hej Bo.

Herligt at høre, du sejler rundt med børn. Måske mødes vi lige pludseligt i nærheden af Horsens Fjord. Vi har netop købt ny båd, som skal hentes i Bogense til påske.

I forårs- og efterårsmånederne vil vi sejle rundt i farvandet omkring Østjylland, Endelave, Samsø og århusbugten sammen med vores børn og børnebørn på 8 og 10 år, der sejler i en Shipman 28.

På sommertogtet håber vi at nå den vestsvenske skærgård - måske hele vejen op til det sydlige Norge, men det kræver, at vejret er med os.

Kommer I somme tider til Endelave?

Glade sejlerhilsner fra Thea, der kan øjne foråret i horisonten.

Bo Jacobsens billede

Hej..
Ja vi er da på Endelave sometider, ellers er vi også bare rundt i det østjyske..
har dog planer om en tur til Sønderborg til sommer.
Jeg købte også min båd sidste år så der kom vi ikke så langt væk.
Men i år skal vi bestemt rundt i landet..
Ville være rigtig hyggeligt at møde andre her igennem, og side en sommer aften i en
fremmed havn og nyde en øl eller vin, og ungerne hygger sig.
Men sms da engang i kommer i områder så ser vi om vi ikke også er ude på vandet.
60733990.

Ohøj.

Andys billede

Det er jo utroligt, som alt er relativt.
Vi sejler i en kæmpe båd og vi er som regel 2 personer.
Vi har 4 dejlige sovepladser og en reserve stikkøje.
Vi har et toilet, meget centralt placeret og et pænt køleskab med kompressor.
Vi har vask, vand og 2 gasblus.
Damen har fuld ståhøjde..

Og for at det ikke skal være løgn, så har vi også et gasfyr, der varmer båden op på ingen tid.

Udvendig har vi rulle og lazypack.. Der er også en selvstyrer.
GPS og log er der også.

Vi har et cockpit mange er misundlige på.

Da vi købte båden for ca. 5 år siden sprang vi fra en 20 fod, jolleagtig fladbundet båd med køl.
Der var ikke stå højdet... men dog et gasblus.. toilet og en lille vask.. Der var også 4 sovepladser.

Da vi købte vores nuværende båd, var min søns første kommentar - "jaaah, nu er vi ikke mindste båd i havnen mere" han har været 22 år på det tidspunkt.

Nå ja.. Det er en Maxi 77 vi købte.. Dejlig stor båd - stikker 1,45 m.
Vi har for øvrigt nedgraderet motoren fra 10 til 6 hk.. Hvilke er rigeligt til sådan en stor båd.

Men når vi tænker os lidt om.. Hvorfor skal alle - Bådblade og -margasiner - sejlere og stor set alle der taler om lystbåde, konsekvent kalde alt under 30 fod for begynderebåde.

Vores Maxi 77 er absolut ikke en begynderbåd, jeg har sejlet over 20 år.. de sidste 5 i vores Maxi 77.

Vi ligger i Vindeby Havn - så pladsleje, vinterplads, vedligehold og forsikring er ikke nogen stor økonomisk byder.

Hvis jeg nogensiden skal have noget andet, så skal vores liv lægges helt om.

For så skal vi bo i en Lagoon 460.

Hej Andy.

Tak for et herligt indlæg. Ja, tiderne har ændret sig. Nu om dage er det ofte 2 stk. 60+ med grålige toner på toppen i store både, der dominerer de danske farvande og feriehavne. Heldigvis ses også hele familier i småbåde - eller begynderbåde, som nogen kalder både under 30 fod.

Maxi 77 er en dejlig båd. I begyndelsen af mit sejlerliv var det netop sådan en, der blev brugt som skolebåd på sejlerskolen - og sådan er det stadig. Med den moderate bredde er det næsten altid muligt at finde liggeplads i en tæt pakket feriehavn - det er en herlig ting.

Måske ses vi på vandet til sommer - men jeg vil også kikke efter en Maxi 77 på mine vanlige cykelture, der går lige forbi Vindeby havn.

Andys billede

Lige nu ligger vores båd, Ann, i vinter hi på Bianca Yacht i Rudkøbing.

I Vindeby Havn ligger vi på den plads der er sværest at komme ind på.. Nemlig knækket på hovedmolen..

Thea Lindbergs billede

Ok, jeg kikker efter den til foråret. I dag er vejret næsten forårsagtigt. 8 gr. - og lidt sol ind imellem regnbygerne.

Forårshilsen fra Thea

Karsten Schack Meyers billede

Hej Thea og alle jer andre.
Der er en skøn stribe du har fået startet på. Det er dejligt inspirerende læsestof. Jeg er en af de ældre, der snart fylder de 60. Jeg sejlede som ung, kom væk fra det og er nu ved at tage duelighedsbevis. Jeg sejler også i 2014 skolebåd, en folkebåd. Jeg glæder mig i den grad til at få mit eget. En Maxi 77 eller hvis springet skal være større evt. en ballade. Hvertfald inspirerer de mange fine fortællinger mig til komme ud på vandet igen.
Bedste sejlerhilsner Karsten, Kastrup.

Hej Karsten.

Jamen det lyder da dejligt med en Ballad. Et herligt skiv med god plads, både i cockpit og om læ. Rigtigt mange Ballader har fået ny motor med flere heste. Jeg så en sådan til salg for kort tid siden - tror, den var prissat til kr. 80.000,-

Min datter og familie sejler rundt i en ældre Shipman 28. De synes, det er herligt at opleve vores dejlige land på sejlervis. Båden var billig - med ny motor, køl/frys, rulleforstag, telt og nye elinstallationer.

Det bliver spændende for dig at få foden over egen køl. Håber, vi får en orientering, når der sker nye ting i dine "sejlende" fremtidsplaner - eller har andet på hjerte.

Varme sejlerhilsner fra Thea - som kontrast til den kolde tid, vi lever i lige nu.

Torben Gs billede

Hej Thea

Tænker faktisk lidt ligesom dig, hvem skal overtage de både på 25 - 30 fod der står rundt omkrig i salgs annoncerne.

Vi startede selv i en Albin Vega for godt 8 år siden, den blev opgraderet til en LM Mermaid290 for 4 år siden, aldersmæssig er vi sidst 50.

Jeg sejlede meget som gast til div. sejladser i 70´erne - det var der jeg fik "smag" for sejl.
Min hustru fik lært at sejle i motorbåd, så helt enige om bådtype var vi ikke, men en Mermaid kan sejle for sejl eller motor {:o) alt efter humør.

Da vi sejlede i svigerfars Albin 25 ( år 90-95) var vi i mellemklassen i størrelse båd, nu er vi i små båds klassen med en 29 fods - mon det er tiderne der ændre sig, alt skal være stort og med en masse luksus om bord.

Vores havne nabo sejler en Bianca 27, han bliver 80 til februar, giver ham en hånd hver forår med klargøring, men der snakker vi da også om "hvem skal afløse de gamle"
Der er flere både i Assens der er til salg, ældre mennesker der ikke kan mere og vil gerne lægge op men ingen vil købe.

Ved ikke hvad man kan gøre udover at "slæbe" de unge mennesker med ud at sejle og så håbe at det "fanger"

God vind.

Torben

Jesper Thomsens billede

Ja, det bliver spændende og sikkert trist at se hvad der sker med bådene de næste år. Rigtig mange ældre vil gå i land, og køberne er få. Det virker som om den tendens er værre i DK end i nabolandene. Mon ikke det skyldes at vi har så travlt? Og at forventningerne til ex. luxus er meget højere idag end for år tilbage?
Regeringen burde se en mulighed for at slippe af med al den stress der hærger herhjemme-ud på vandet med de ramte, de kommer tilbage med smil på læben og ro i sjælen;-)

pgrimstrups billede

Jeg vil lige (lidt uden for dagsordnen) nævne, at min Albin 57 skal sættes til salg. Hvis du kender en interesseret, så kan du kontakte mig her.

Undskyld forstyrrelsen, men det er jo en dejlig småbåd, så den skulle da gerne bruges igen.

Peter

nick steffensens billede

Det er da lidt sjovt som, det med størrelsen er relativt. For 5 år siden arvede jeg en Drabant 22, min første båd, og jeg var imponeret over at være ejer af en båd med 4 køjepladser. Og der var plads til et lille pantry, hvilket jo betød at jeg havde alt hvad jeg skulle have for at klare mig. Jeg var lykkelig over mine ca 7 meter flydende hjem, der bragte mig sikkert og trygt rundt i Danmark gennem 3 år. Så skete der jo det, der ofte sker når man begynder at sejle, at tanken om at sejle langt begyndte at rumsterer i mit hoved. Ergo begyndte jeg at kigge mig om efter en båd der kunne sejle langt. Der var rigtig mange at vælge i mellem, men de fleste var nogle firkantet skrumler, der også var alt for kostbare, for mit budget. Så efter nogle måneder faldt jeg over en båd i FTLF's blad. Det endte med at jeg købte Blaatunge, en ombygget og forstærket Commander 31, der havde bevist sit værd, ved at have sejlet hele vejen rundt, fra 2001-2006. Jeg har nu sejlet rundt i de sidste 2 år i mit nye skib, og syntes at jeg har en kæmpe jordomsejler, og så viser det sig at Blaatunge hører hjemme i kategorien, småbåde. Ja vi har jo alle forskellige behov og lyster, men jeg tilslutter mig helt klart de sejlere der ønsker alle "småbådene" tilbage på havet. Og gerne både fra 70'erne, de er bare smukkere. God vind

Erik Lundbyes billede

Hej Nick, ja det med om en båd er smuk kan vi godt blive enige om, men så er de pæneste jo endnu ældre. Kuttere, SSA og meterbådene, samt alle de rummelige, sikre gaffelriggede både. Det er nok et spørgsmål om økonomi. Man får helt klart mest båd for pengene ved at købe en 70 / 80 båd. Commander 31 som var min drømmebåd som ung sælges nu fra 20.000 til 150.000 kr. De "dyreste" med ny motor og meget velholdte. Har man derimod pengene kan det dog være en lettelse at få en båd med mere komfort og hvor alt er nyt så man ikke bliver overrasket af dyre reperationer. Så det er lidt et spørgsmål om prioritering. Nogle vil også blot på vandet i godt vejr, og så er en jolle med påhængsmotor OK.
Så småbådene på vandet gælder for alle, se bare at komme derud, for nogle bliver det starten på langtursdrømme, for andre den bedste måde at stresse af på. Køber du en båd der er for stor til dine sejlevner har jeg dog set folk blive mere stressede af at gå i havn ;oD så hold bådene så små som muligt.

Thea Lindbergs billede

Hej alle, der er med på Småbåds-bølgen - og hele det øvrige sejlerfolk.

Vejret er i øjeblikket af en sådan grad, at forårsfornemmelser har sneget sig ind på mig. Måske skal siges, at jeg taler om vejret i den sydlige del af DK.

Som flere har skrevet i Bølgen, er det afstressende at opleve sejlerlivets glæder, men det kan hurtigt blive stressende, hvis begyndere starter sejlerlivet i for store både.

Lystsejlads handler om at nyde processen - man ved sjældent, hvornår man er i havn, og måske vælger man - i processen - at lægge kursen om, og sejle til en helt anden havn.

Arbejdslivet er som regel resultatorienteret - sejlerlivet som regel procesorienteret og herligt afstressende.

Netop på den måde har jeg oplevet mange skønne steder, der ikke var en del af den oprindelige plan.

Håber, mange sejlkyndige sømænd og -damer samt familier uden egen båd vil få øjnene op for de fantastiske muligheder, der er for at erhverve en dejlig småbåd for få penge. Vil også slå et slag for sejlklubbernes sejlerskoler, hvor måske-sejlere kan stifte bekendtskab med sejlerlivets glæder på en tryg måde - og kaste et blik på alle de dejlige småskuder med "til salg-skilt", der savner kærlig omsorg og vand under kølen.

Herlig sejlerhilsen fra Thea

Andys billede

Skal vi ikke bare strege ordet "begynderbåd" i ordbogen.

Groft sagt, er der vel kun to størrelser båd.. Med fuld ståhøjde og uden ståhøjde.

Vi skiftede kun fordi ingen af os kunne stå op..

Her er der en lille film fra en franskmand..

Når man surfer på Youtube efter Flirt Quillard så ser man, at alle laver den samme fejl som jeg.. Nemlig at den skal sejles så opret som muligt pga. den flade bund. Den stak kun 0,9 m

brandorffs billede

Ja det er dejligt med de små både. Dels er de nummer at sejle ind i en fremmed havn. Men også en anden væsentlig ting er både købs prisen, men drift udgifterne er også laver. Men man skal dog Gøre sig klart at den dog ikke skal Være for lille i forhold til antal personer ombord. Jeg købte som yngre en banner 34 med en makker og vi var helt klart de 2 yngste i vores havn. I dag Ca 10 år efter er jeg selv stadig en af de yngste på vores havn. Pånær; af jolle sejlerne. Købte en computer 31 for 2 år siden. Da jeg er selv med mine unger på 5 og 10 så laver vi tit: lektier ude på fjorden. Dels er det super hyggeligt. Men vi får også brugt båden min 4 dage om ugen.
Dette giver en ro til lektierne. Det er der nok mange med børn der overser.

Men jeg valgte også båd ud fra den skulle Være til at betale sejle godt for sejl, men også Være et smukt skib.
Dette syntes jeg bliver svære hvis den bliver meget stor.

Hej Brandorff.

God pointe - børnene har ro til lektierne på fjorden, hvor der ikke er nogen forstyrrende elementer.

Min voksne datter, som sejler i en Shipman 28, er helt bevidst om sejlerlivets positive indflydelse på børnenes liv. De er 7 og 10 år.

Glade sejlerhilsner fra Thea

brandorffs billede

Som Thea så rigtigt skriver så ser man utroligt mange steder. Mange af dem er også steder man normalt ikke ville besøge. Og langt de fleste er faktisk et besøg værd.

Det er ellers en dejlig båd din datter er blevet indehaver af. Jeg havde selv en jeg så på et par gange. Den sejler også dejligt.

Ang: børn i båden kan jeg kun sige at det eneste man skal huske er ikke alt for lange forlægninger. Ellers anker op og spids middagsmad eller lav en aktivitet undervejs , dette kan også Være man over bord. Og det er dejligt at alle kan rede de andre op. Men det gør også at de små ikke keder sig.