Baby ombord - gode råd

Rasmus Riiss billede
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (2 stemmer)

Vi vil gerne have vores lille datter med ud at sejle i den kommende sæson, hvor hun er mellem 6-8mdr. gammel. Men vi er i tvivl om, hvad vi skal gøre i forhold til redningsveste/ sikkerhed og også de mere rent praktiske elementer som bl.a. "fiksering" ifm. havnemanøvre.
Vi håber, at der er nogen som har erfaringer med så små størrelser ombord eller blot har hørt om gode råd, som I har lyst til at dele med os?

Mvh Rasmus og Julie

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Rene Hornshøjs billede

Hej med jer, vi har haft vores datter med fra hun var 8 mdr. og hendes storebror 3 år, der har næsten ikke været problemer i det, dog er der nogle ting og forhold man skal gøre sig nogle tanker om.
Når man sejler med så små folk ombord er det bedst at der på forhånd er aftalt hvem af de voksne der skal klare de små og deres behov(ble, mad, osv.) når man sejler, så der ikke opstår tvivl om hvem gør hvad. Sørg for at turene ikke bliver for lange (2-4 timer) og hav altid rigelig med vand med, speciel når det er høj sommer så bliver båden varm og væske er vigtig. Vores datter havde perioder hvor hun godt kunne være meget ked af det og græd en del, på vandet er det ikke et problem og der kan man også let sørge for underholdning, men i havnen kunne det godt give trætte øjne fra nabobådene, så vi valge ikke at sejle med overnatning i fremmed havn når tænder osv. gav anledning til gråd og lidt feber. Ud over det har vi kun positivt at sige omkring små børn i båden. Når de små opholder sig i cockpittet er der flere muligheder for kontrol, hos os styrede mor suverent begge børn og kigger aldrig væk, det er i dag mulig at købe en barnestol som kan monteres på et beslag som også holde cockpit bord, det er smart og den lille kan være spændt fast og følge med i alt hvad der sker. Vi har monteret net i søgelænder hele vejen rundt så de ikke bare kan falde ud når de nu kigger lidt for ihærdig efter marsvin. Havne manøvre var dengang som i dag (nu er de 3 og 6) at børnene opholder sig om læ indtil vi siger god for at de kan komme op. Med hensyn til veste har vi valgt at når man nede om læ og bliver dernede er der ikke veste tvang medmindre vejret er dårlig, oppe er der altid vest på, husk at en ble har et kraftig løft som kan få barnet til at drukne selvom den har vest på hvis den havner i baljen, vi brugte strømpebukser og lidt rengøring, hvis uheldet var ude, men ble nede om læ. Ellers er det en kæmpe oplevelse at sejle med de små, og som forældre er det kanon med den tid vi har med børnene ombord, ingen stres mob.tlf. fra jobbet eller lign. afslapning krappe fangst og masser af ekspiditioner på fremmede lokationer.(også selvom det er i nabohavnen Smile) held og lykke med sejladsen.

Fam.Hornshøj

Henning Poulsens billede

Jeg har benytte mig af en god autotostol til mine børn dengang de var små, så var der også styr på barnet når vejret ikke viste sig fra sin bedste side og sejladsen blev bedre for barnets mor.

Olequitzaus billede

Vi sejlet i sidste år med vores tvilling piger fra de var 4 til 10 måneder og det var intet problem. Selv på lange turer hvor vi sejlet uafbrudt i flere døgn til søs.
Vi polstret bare siderne i agter kahytten, så i bølger og på kryds de ikke slog dem. Men de hygget uden problem.
Jeg var lidt nevøs for søsyge men, det tror jeg ikke de kan blive i den alder, for så var de blevet det.
Det var virkelig nemt med mad og Lin. På længer turer havde vi vand i en termokande og blandet maden når de var sulten.
Vi havde isofix auto stole med så stillede vi dem bare i cockpittet eller på boret i salonen under havne manøvrer.
Når vi sejlede om dagen og de skulle lidt ud i det fri. Lavet vi bunden i cockpittet om til et blødt underlag med tykke uld tæpper, så kunne de fint rejse sig op og træne i at gå rundt bænkene.
Dog en gang hvor jeg sejlede alene med dem, og skulle lave havne manøvre i hårdt vejr, spænde jeg dem i autostole, og de har nok mærket far var lidt presset, begyndte de begge og sætte i højlydt skrål, det gjorde ikke far mindre presset, og da jeg kaste fortøjningerne til en ældre herre, stod han bare med det i hånden, så jeg for kun agter fortøjninger på og vinden trækker så resten af båden ud fra broen, så jeg må trække den tunge 45 fod i blæst ind til broen, mens der uberettiget deles skideballe til den ældre herre.
Da jeg endelig bliver færdig og skynder mig ned at trøste dem, var de faldet i søvn. Så jeg må over og undskylde min dårlige opførsel.
Jeg er så mere spændt på i år hvor de er over hele båden, jeg har fået en snedker til at lave en senge hest så vi har dem lidt under kontrol, hvis det kræves.
Men ind til de begynder at, går er det super let. Kan jeg sige af erfaring.