Hvilken tablet som kortplotter ???

Brian fs billede
0
Din bedømmelse: Ingen

Hej
Jeg står og skal have købt en tablet da jeg har en båd og jeg har læst at man kan få et søkort (navionics) til tablet og derfor kan bruge den som kortplotter og det vil jo være noget billigere men mit problem er hvilken tablet jeg skal vælge, valget står mellem Samsung Galaxy tab2 7 tommer eller en Asus nexus 32gb 7 tommer, søkortet bliver installeret på tabletten så det eneste det kræver er vel gps og det har de begge men kan se at Asus ikke har 3G men er det nødvendigt?
Hvad ville i vælge?
Mvh. Brian

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Jens Møller Jensens billede

Hej Brian,
jeg har ikke selv nogen tablet, men en ældre kortplotter med ekkolod - en GPSMAP 178 SC købt brugt i den Blå, faktisk så gammel, at jeg ikke bare lige kan opdatere kortet fra 2009, og det er træls... - men til gengæld kan den holde til at sidde ude i cockpit i al slags vejr, og det er jeg glad for, for det er når jeg sidder med rorpinden jeg bruger den mest.
Men, men - min papsøn har anskaffet sig en Nexus 7 - vistnok sådan én som du foreslår, og det virker som en yderst stabil sag, som har en rigtig god skærm og en god batterilevetid. Så skulle jeg vælge ville det blive sådan en. I så fald skal du være opmærksom på, at der findes en "gammel" og en ny udgave, og det er den nye der dur.
Mvh. Jens

hps billede

Hej

Jeg står i en lignende sitiuation og skal vælge mellem kortplotter eller tablet.

Sony har en tablet der er vandtæt og vist med en indbygget gps - den kunne være oplagt, da en tablet jo har flere anvendelsesmuligheder end en kortplotter. Jeg ved ikke om en tablet er lysstærk nok til at kunne aflæses i solskin. Her er kortplotteren nok at foretrække. Er navionics tablet kortprogram ligså godt som på en plotter? Hvis man vælger en tablet, der ikke er vandtæt skal der nok investeres i en plastpose el. lign.
Findes der andre kortprogrammer end Navionic til tablet?

MVH Hans

pgrimstrups billede

Hej

Ud over problemet med at gøre en tablet vandtæt vil jeg vil godt høre om idéer til en solid fastspænding af tabletten. I uroligt vejr er det ikke rart at tabe søkortet - det sker sikkert på et rigtig skidt tidspunkt.

Jeg mindes i øvrigt, at der er mange grader af vandtæthed (IPxx) og kravet til anvendelse i cockpit er måske strengere end det, f. eks. Sony tilbyder.

Mvh Peter

Allan Lavridsens billede

Sony Z1 er ret stor, næsten som en tablet
Stor http://www.sonymobile.com/dk/products/phones/xperia-z1/
Mindre http://www.sonymobile.com/dk/products/phones/xperia-z1-compact/
Eller http://www.sonymobile.com/dk/products/phones/xperia-zr/

Vi tilbød for noget tid siden Sony at teste Z1, men midt i forhandlingerne hørte vi pludselig ikke mere fra dem.

Forgængeren var ihverfald vandtæt Smile http://www.sejlnet.dk/video/allan-lavridsen/video-sony-ericsson-xperia%E...

Andys billede

Jeg skal have en Asus memo pad 10 tommer.

Jeg vælger Asus alene af den grund, at den er solid og af god kvalitet..
Samsung er pladret til med deres eget software og det sløver den.

Den skal have gps for at kunne bruges. Data kan hentes over Wi-fi.
Bliver det nødvendigt at gå på nettet, er der der helt sikkert en telefon med bluetooth og 3G eller 4G med.

Google maps skal have netværk på den ene eller anden måde for at kunne fungerer. Og der er det mobile netværk på de sydfynske øer og vandet omkring med så dårlig dækning at det er lige meget.
Tror at data i de danske farvande er så ringe, at det ikke skal regnes som en mulighed.

Jeg købte for snart 6 år siden en Asus bærbar og den her stort set kørt hver dag siden.
Selv batteriet holder som da den var ny.

Jeg er blevet lovet en Asus memopad i fødselsdagsgave til marts.
Jeg vil lave et beslag så den kan hænge i tørvejr og skygge.

Eilif Olsens billede

Hej
jeg har valgt en Sony Xperia Z tablet for nylig. Den er valgt alene fordi den er vandtæt.
Den indeholder GPSmodtager og fungere fint til navigation på landjorden.
Jeg er nu på udkig efter en app og kort til brug i båden og har set nærmere på Navionics, men kan ikke helt blive klog på funktionerne, når jeg læser på nettet. Et er sikkert og det er at når man først har hentet kortet ned til sin tablet, så fungere det uden forbindelse til nettet.
Er der nogen der har prøvet det i praksis ?
eller prøvet noget tilsvarende ?

Jens Møller Jensens billede

Jeg har for nylig hentet en app til min android-telefon, som måske kunne være interessant, nemlig Oruxmaps (findes på Google Play). Den har mildt sagt lidt af hvert, og ser umiddelbart ud til at fungere rigtig fint.
Den henter kort fra Openseamap (tror jeg nok) og jeg kender ikke kvaliteten af dem endnu - for mig er det alt andet lige kun legetøj og planlægningshjælp; i båden bruger jeg stadig min kortplotter.

Erik Lundbyes billede

Ja, jeg har brugt Navionics i 3 år, primært fordi min gamle plotter fra Raymarin bruger Navionics. Jeg har også iSailor og har prøvet et par andre apps også. Navionics kort er som på plotteren med hensyn til oplysninger, men har den mangel at man ikke kan importere ruter. Man kan heldigvis eksportere ruter, og det er også det man kan bruge når man har planlagt en tur og så vil se den et andet sted eller sende den til sin ven. Men det kunne jo hænde at det var vennen der havde en god rute og så er jeg nødt til at bruge iSailor som kan importere ruter og også eksportere dem.

Mit råd vil være at man køber et par aps, de koster kun fra 150 - 350 kr stykket, og så prøver at finde ud af hvad man selv synes er vigtigst for en. Alle har de en masse smarte detaljer med visning af ruter, afstande, sejltid, dieselforbrug osv. Og det vigtigste er jo at de viser præcist hvor man er, og det kan de allesammen. Om det skal være Andoid, iOS eller noget andet synes jeg skal være afhængig af hvilken smartphone man har. Den skal nemlig være backup.

Min plotter er så gammel (2006) at den kun har nmea net. Nye plottere har WIFI / bluetooth, og kan på den måde modtage ruterne, det glæder jeg mig til at bruge penge på.
Jeg forventer dog at der snart kommer en hybrid plotter på markedet som både er vandtæt, har søkort, og almindelige tablet funktioner. Om det så bliver en Android, Google, Windows eller iOS enhed bliver spændende at se. Som det er nu hvor man har op til 3 forskellige styresystemer ombord er besværligt.

Erik Lundbyes billede

P.S. Der er en udpræget tildens til at mene at de søkort man bruger på tablets ikke må bruges som primær navigation. Det samme gælder for de søkort der er på kortplottere. Her skal man også hver gang man tænder for plotteren acceptere en meddelelse om at de ikke må bruges som primær navigation.
Det skyldes at de ikke er opdaterede, heller ikke selvom der jævnligt kommer opdateringer (til programmet). Men det er let at indføre rettelser fra efterretninger for søfarende selv og så er det OK at bruge dem.
Der kommer / er en løsning fra Seapilot på vej med månedlige opdateringer, men den kommer til at koste en del. Hvem opdaterer i øvrigt sine papirkort med efterretninger for søfarende ? Det skal man nemlig også.
Det med at man skal sejle med opdaterede søkort gælder heldigvis kun for både over 15 meter. Sejler du på et rev og fortæller at det var fordi du ikke havde kigget efter om det var der på et søkort, kan det godt give problemer.

oems billede

Reglen om at opdaterede søkort kun kræves for både over 15 meter kender jeg ikke, - kan du ikke uddybe det lidt..?

Hvis man sejler og har brug for søkort i det hele taget (dvs. man ikke sejler kystnært i kajak, robåd, jolle eller lignende), så gælder mig bekendt at de skal være opdaterede for den planlagte rute under de givne betingelser. Alt andet ville jo være utænkeligt, ikke?

For erhvervstrafikken har man en regel om at 'primært navigationsmiddel' skal være officielle opdaterede søkort, hvor der med søkort menes at de er udgivet af en autoriseret (typisk offentlig/statslig) institution. Primært navigationsmiddel p.t. er de officielle papirkort, der udgives af Geodatastyrelsen (tidligere KMS), og som koster ca 160-170 stykket. HVis man har et typegodkendt ECDIS-system (med backup) så er dette dog også godkendt, - hvilket de fleste større erhvervsfartøjer har. Heri er inkluderet automatiske opdateringer af de elektroniske søkort.

Der er en del, der mener at reglen om 'primært navigationsmiddel' og officielle søkort også gælder de fritidsfartøjer, som altså i det hele taget forventes at skulle sejle med søkort (sejlbåde/motorbåde m.v. større end nævnte kajakker, joller m.v.,).

Da de officielle myndigheder imidlertid (Søfartsstyrelsen m.fl) på diverse hjemmesider, - www.sejlsikkert.dk, www.fritidssejler.dk m.fl, direkte henviser til såvel elektroniske som til andre end de officielle GST-kort (papir-kort), så antager jeg(!) at kravet om dels officielle søkort, dels om at specifikke kort kræves som 'primært navigationsmiddel' ikke gælder for fritidssejlere (altså den del heraf som overhovedet bør have søkort ombord, iht nævnte hjemmesider, - alle skibe, der er længere end 1500 meter fra land.).

Det er et kompliceret område rent juridisk, så reglen om godt sømandsskab må være den helt afgørende Smile

Samlet set må det betyde at søkort der er formidlet via Navionics og andre 'private' søkortleverandører må være godkendt for fritidssejlere.

Men det er naturligvis klart at hvis man er skyld i et uheld som kan tilskrives fejl i søkortet på grund af manglende opdatering, - ja så står man ikke godt i det.

Og der er også al mulig grund til at interessere sig mere for søkortenes kvalitet end for selve elektronikken. Det er her Seapilot (på godt og ondt) har en afgørende fordel.

Erik Lundbyes billede

OEM, hånden på hjertet, opdaterer du dine søkort hver uge når der kommer nye efterretninger ?
Har du fået flyttet de røde og grønne bøjer vest for Bjørnø ?
Sikkert ikke, og de har jo heller ingen betydning for lystfartøjer der efter min mening kun skal sejler i sejlrendwr og løb hvis det er nødvendigt og der ikke er erhvervsskibe i nærheden.
Et modspørgsmål: hvor står det at en båd under 15 m uden passagerer skal have søkort ombord ?

Men hvis en båd synker og der udsendes en advarsel om et der nu ligger et vrag og man ikke retter sit søkort kommer der aldrig nogen og kontrollerer det. Sejler man på vraget og får en skade kan jeg modsat dig ikke forestille mig at det har betydning om det står i søkortet eller ej. Hvad der evt. Vil ske er svært at udtale sig om. Når sejlere støder på grund, (som jo er tydeligt angivet på søkort) har jeg aldrig hørt om nogen som ikke har fået erstatning fordi de ikke havde navigeret ordentligt selvom grunden har ligget der i 1000 år. Derfor vil det heller ikke ske hvis der er en helt ny fare. Jeg har heller ikke hørt om nogen der er blevet straffet for at sejle ind på skydebaner, vindmøllebyggerier osv. Det er dog helt klart skipperens ansvar at sejle forsvarligt, dvs efter bedste evne.

P.s. Jeg var med i testen sidste år af Seapilots kort. De er ikke opdaterede, men de bliver det måske fra i år, dog kun med de samme data som erhvervstrafikken. Dvs alt der har betydning for os lystsejlere bliver ikke opdateret som f.eks. lystbådehavne og områder uden for områder hvor der er erhvervstrafik.

oems billede

Hej Erik Lundbye

Det var din oplysning om at kun skibe over 15 meter skal have søkort om bord, der triggede mig. Den oplysning er forkert efter min mening. For fritidsfartøjer er der intet krav om søkort, - kun om redningsveste.

Nej, jeg opdaterer heller ikke mine søkort. Jeg checker naturligvis efter hvis jeg skal på en ukendt, 'farlig' rute. Det skal jeg som regel ikke. Jeg udskifter søkort 'periodisk', men kun efter det område, som er relevant og kun hvis jeg sejler udenfor 'kendt område', dvs. et område jeg sejler meget i.

Det er også det man skal, efter min formening.

Der er ikke pligt til at have søkort ombord, når man sejler i et fritidsfartøj. Men det vil være dårligt sømandsskab ikke at have det i givne situationer, - siger sig selv, ikke..?

Anbefalingen er at søkort skal være med ombord hvis man er mere end 1500 meter fra land (kilde: www.sejlsikkert.dk og www.soesport.dk, som begge er støttet af den ansvarlige myndighed, - nemlig Søfartsstyrelsen, der også linker direkte dertil).

Men der er vild uenighed om søkort. Nogle mener at alle andre kort end de officielle er 'ulovlige'. Ikke at have med og anvende, naturligvis, men at kun officielle (dvs. p.t. de kort som udgives af Geodatastyrelsen på papir) gælder.

Jens Møller Jensens billede

Søkort - regler og krav... Der er åbenbart mange forskellige opfattelser af, hvad reglerne og kravene er, men officielt er der faktisk ikke noget at diskutere. I den seneste officielle udgivelse af"Den Danske Lods" udgivet af Geodatastyrelsen under Miljøministeriet den 13. marts 2013 kan man om gældende krav til søkort finde, at jf. Søfartsstyrelsens "Meddelelser B - Teknisk forskrift for skibes bygning og udstyr m.v.", kapitel 5 om "Sejladsens betryggelse" gælder følgende:

----

" I regel 2 om definitioner findes bl.a. følgende definition:
Nautisk kort eller nautisk publikation er et specielt fremstillet kort eller bog eller en specielt udarbejdet database, hvorfra et sådant kort eller bog kan uddrages, som er udstedt officielt af eller efter bemyndigelse fra en regering, et autoriseret hydrografisk kontor eller en anden relevant regeringsinstitution, og som er udarbejdet med henblik på at opfylde kravene til maritim navigation.

I regel 19 om krav til skibsbaserede navigationssystemer og udstyr anføres bl.a., at alle skibe uanset størrelse skal have:
Nautiske kort og nautiske publikationer til at planlægge og vise skibets rute på den planlagte rejse og til at plotte og registrere positioner under hele rejsen; et Elektronisk Kortvisnings- og Informationssystem (ECDIS) kan anerkendes at opfylde kravene til kort i denne bestemmelse. Et backup-arrangement til at opfylde de ovennævnte funktionelle krav, såfremt denne funktion helt eller delvist opfyldes ved hjælp af elektroniske hjælpemidler.

I regel 27:
Nautiske kort og nautiske publikationer, såsom sejlhåndbøger, fyrlister, efterretninger for søfarende, tidevandstabeller og enhver anden nautisk publikation, som er nødvendig for den påtænkte rejse, skal være fyldestgørende og opdaterede.

Af de tre ovennævnte regler kan det endelig udledes, at kravene om og til søkort i skibe kan opfyldes ved at have følgende om bord:
1) officielle og opdaterede papirsøkort, eller
2) et typegodkendt elektronisk kortvisnings- og informationssystem (ECDIS), som an-
vender officielle og opdaterede elektroniske søkort (ENC), samt et passende backup
arrangement. "

---

Det er altså jf. Søfartsstyrelsens bestemmelser helt entydigt, at ethvert skib - uanset størrelse (Regel 19) - skal have søkort ombord til at planlægge og vise skibets rute, og at det IKKE er tilstrækkeligt at have et elektronisk navigationssystem; et sådant system SKAL suppleres med et passende back-up-arrangement (hvilket i praksis er papirsøkort fordi det skal fungere ved totalt strømsvigt).

Noget andet er så, at mange sejler uden papirsøkort i praksis, og at det vel meget sjældent giver anledning til alvorlige problemer. Men det er værd at vide, at HVIS man bliver anledning til alvorlige problemer som følge af navigationsfejl, og ikke har officielle og OPDATEREDE papirsøkort ombord, så er man på seriøst dybt vand - både myndigheder og forsikringsselskaber vil med loven i hånden uden videre kunne betragte det som ansvarspådragende hvis der f.eks. er tale om erstatning for skader eller betaling for indsats.

Den fulde publikation kan i øvrigt findes her:

www.gst.dk/NR/rdonlyres/E52499A6-6B07-4D55-ADBD-0F27E581AC2E/0/DDLversGS...

Erik Lundbyes billede

Jens, og den tror du på ? Det gælder ikke for lystfartøjer selvom der står alle skibe, men for skibe omfattet af SOLAS konventionen. DVS handels og passagerskibe.
The SOLAS Convention in its successive forms is generally regarded as the most important of all international treaties concerning the safety of merchant ships. The first version was adopted in 1914, in response to the Titanic disaster, the second in 1929, the third in 1948, and the fourth in 1960. The 1974 version includes the tacit acceptance procedure - which provides that an amendment shall enter into force on a specified date unless, before that date, objections to the amendment are received from an agreed number of Parties.

En god ide Jens er at læse hvad vores fælles organisation Dansk Sejlunion skriver og ikke begynde at lave sine egne fortolkninger, det er lige præcis det jeg og tilsyneladende også OEM er trætte af.
Du kan læse her: http://www.danskebaadejere.dk/sejlads/sejlads%20i%20danmark/regler.aspx læs også underpunkterne generelle regler og bemærk at der ingen regler er for både under 15 m andet end krav om rednings eller svømmeveste ombord.

Enhver kan jo forstå at navigation med et elektronisk søkort øger sikkerheden i navigationen betragteligt og forhindrer navigationsfejl da man jo kan se hvor man er. Jeg tror heller ikke at et forsikringsselskab med loven i hånd kan nægte erstatning fordi man har lavet en navigationsfejl som Jens påstår. Så vil man jo aldrig kunne få erstatning, da der jo kun sker noget hvis man laver fejl. Næh man skal nok handle groft uagtsomt før det kan komme på tale.

Jens Møller Jensens billede

Hej Erik,

jeg tror at vi begge er ude på det samme, nemlig at få gjort op med alle de forskellige mere eller mindre rigtige fortolkninger af hvad man skal og må og ikke må. Jeg tror det er vigtigt at huske på, at der er to "rigtige" varianter: det der formelt er rigtigt, og det som myndighederne accepterer.
Det eneste rigtige er jo derfor i virkeligheden at tage fat i Søfartsstyrelsen og spørge dels hvad der gælder, og dels hvordan de de så forvalter det.
Og egentlig havde jeg lagt an til at kontakte Søfartsstyrelsen. Jeg har alligevel haft kontakt med dem arbejdsmæssigt. Men lur mig om ikke nogen er kommet mig i forkøbet:
I marts-udgaven af Bådnyt er et større tema om netop søkort, regler og hvordan og hvorledes, og i den forbindelse har man haft fat i den ansvarlige kontorchef i Søfartsstyrelsen omkring krav til søkort, og hans udmelding er klar:

- Det er ikke lovligt at sejle i Danmark uden dansk godkendte søkort.
- der er kun to lovlige søkort-typer i Danmark: ECDIS og opdaterede godkendte danske papirsøkort.
- hvis der anvendes elektroniske søkort skal der være et lovligt back-up-system.

Da jo de færreste af os har ECDIS så hedder det papirsøkort.

At administrationen så i praksis måske kan være en anden - vel også fra Søfartsstyrelsens side - er forståeligt nok, al den stund at dele af loven har tæt på 100 år på bagen.

I samme tema er der i øvrigt et interview med direktøren for Pantaenius i Danmark, som siger, at de ikke vil forlange papirsøkort, men at hvis man f.eks. grundstøder på grund af en fejl i kortplotteren, og ikke har et brugbart back-up-system - godkendt eller ej - så er man ilde ude i forhold til forsikring. Hvad andre forsikringsselskaber forlanger vil han ikke udtale sig om.

Mvh. Jens

Erik Lundbyes billede

Hej Jens,

Jo vi er ude på det samme. Jeg har også læst det nye nummer af Bådmagasinet. Du har ret i at fortolkningerne er forskellige Jeg var med i søkortprojektet Sikker Kurs. Geodatastyrelsen har hidtil overhovedet ikke beskæftiget sig med lystsejlads og udtaler sig med hensyn til erhvervs og anden sejlads der kræver en form for bevis. Opdateringer af søkort finder også kun sted for de områder og havne der har betydning for erhvervstrafikken.

Udtalelsen fra Pantenius kan man tolke som man vil. Det er en tænkt situation. Hvis du ikke har opdateret din kortplotter med en ny ukendt grund har du sikkert heller ikke opdateret dit papirsøkort med grunden. Derfor vil der kunne påstås det samme, faktisk også selvom din plotter er opdateret jævnfør argumentet om at det kun er papirkort som er gældende. Der er aldrig faldet en dom eller afgørelse om at folks dumhed, manglende erfaring eller anden form for dårlig navigation eller sømandsskab har medført at erstatning er nægtet en forulykket sejler med forsikring.

Dder har været en sag ved Læsø hvor forsikringsselskabet søgte regres mod Geodatastyrelsen for manglende afmærkning af en sten lige uden for en 2 m kurve. Jeg ville hellere spørge hvorfor der ikke blev lagt sag an mod sejleren der sejlede med 6 - 8 knob ganske tæt på en 2 m kurve, og langt inden for en afmærkningsbøje for grunden.

Hvis det er den vej forsikringsselskaber går så går de svære tider i møde. Det vil jo svare til at man på landevejen altid kan påstå at de der kører galt har kørt for stærkt, ikke har hørt vejudsigt og derfor selv er skyld i at de havner i grøften.

Husk at kortplotterens kort er bygget på data købt fra Geodatastyrelsen, men ofte er bedre da der er tilføjet yderligere data og data fra brugere. De vil derfor være bedre end papirsøkort. Jeg tror det bliver svært at bevise for et forsikringsselskab at det er en kortplotters skyld at man går på grund. Jeg vil mene at det er dårligt sømandsskab, manglende udkig, manglende planlægning af sejladsen, eller andre af de ting der kræves forud for en sejlads.

Nå men nu skal det ikke blive en kamp mod vejrmøller, måske vi skulle kontakte Dansk Sejlunion, Danske Tursejlere, Foreningen til Langturssejladsens Fremme og få dem til at finde ud af hvad der er ret og vrang. Jeg vil henholde mig til D.S. hjemmeside indtil der evt. foreligger en dom.

P.S. Det er nu ikke fordi jeg ikke vil bruge søkort, men jeg føler det skræmmer nogle væk fra vandet hvis der bliver usikkerhed om hvad man risikerer ved ikke at have OPDATEREDE papirsøkort om bord. Det skal jo direkte være den manglende opdatering der skal være årsag til ulykken og ikke blot at man er 25 m fra hvor man troede man var.

Brian fs billede

jamen det lyder som om at jeg bare skal få købt den asus tablet så, jeg skal jo som sådan ikke bruge den til at navigere efter, skal bare kunne sætte en markering når jeg er ude og fiske og så kunne finde tilbage til det punkt hvis det har været et godt fiskested.

Finn Skov Nielsens billede

Hej Jeg har læst med på denne tråd, da jeg har en iPad 2 wifi only - altså uden GPS antenne. På iPaden har jeg installeret iSailor - det virker sådan set fint nok, jeg kan bare ikke se hvor jeg er henne. På nettet har jeg fundet en bluetooth GPS, f.eks. GNS 5870 MFI eller Holux.

Er der nogen der har erfaring med en Bluetooth GPS?

hilsen

Finn

Lars Bendixens billede

Jeg har samme løsning - det virker fint.
GPS-antennen behøver endda ikke at ligge fremme under åben himmel.
Den kan fint fange signalet, mens den ligger nede om læ.

Andys billede

Jeg har en Holux GPSlim.

Jeg har prøvet rigtig mange timer med en ældre Holux GR-230xx men den har været umulig at få til noget som helst..
Eneste der har virket er det lille program der viser længde- og breddegrader og som hentes på deres egen hp.

Min Garmin GPS 60 har kunne bruges om GPS men også noget bøvlet og ustabilt.

Jeg spurgte så min søn (lidt nørdet udi computere) og han gav mig en Holux GPSlim 236 han alligevel havde liggende på loftet. og den cykler lige på via Bluetooth. Vi bøvlede lidt før vi fandt ud af, at den virker kun på et program af gangen.
Dvs. at gps viewer skulle lukkes, og så hoppede den på dlsng via com3 (vigtigt)

Rækkevidden på Bluetooth er normalt ikke ret langt, GPS'en står i vores vindue og fanger fint satteliteren.

Ude på et havebord 5 m væk gennem et vindue kniber lidt.

Finn Skov Nielsens billede

Hej Lars
Hvilken model GPS har du? Og hvor har du købt den?

Lars Bendixens billede

Jeg har en Garmin GLO, som jeg købte på nettet for et års tid siden.
Den bruger både de amerikanske og de russiske satelitter.
Den er meget stabil og holder batteri til 7-8 timer opladninger, men jeg har den ofte liggende nede om læ- sluttet til laderen, mens jeg bruger den. Selv dér får den fint signal.
Den kostede i omegnen af 800 kr.
Hilsen Lars

Brian fs billede

Hej igen

Jeg har nu købt en ASUS nexus 7 og den virker fint med navionics programmet Smile
Kunne godt tænke mig at vide om der er andre programmer der er nyttige ude på havet?
Mindes også jeg læste et sted om et ekstra lille program til navionics på ca 35mb men kan ikke huske hvad det var for et program eller hvor jeg så det henne, nogen som ved hvad det måske kunne være?

Mvh. Brian

Erik Lundbyes billede

Brian, på en iPad køber man ekstraprogrammerne inde fra Navionics appen, så mon ikke det er det samme.

ResenSailss billede

Hejsa.

Der er flere ting der gør at en tablet ikke er egnet som (primær) kortplotter. For det første er en tablet ikke egnet til at være i saltvandsmiljø. Selvfølgelig kan den godt klare det i en periode, men metal, salt, fugt og strøm = galvanisk tærring.

Derudover skal den falde på dørken én gang, og så er den færdig. Det sker selvfølgelig altid i Bøgestrømmen i tåge!

Min erfaring er også, at den bruger alt for meget strøm. De "covers" man kan få som gør den vandtæt, virker som regel ikke ordentligt når der er tilsluttet strøm.

Er der i øvrigt nogen der har forsøgt at betjene en tablet med handsker og/eller våde fingre?!

En rigtig kortplotter kan også (let) kobles til AIS-modtager og styre autopiloten (det er virkelig lækkert at have).

Nej, det eneste rigtige efter min mening er altså en fastmonteret kortplotter! Så kan man bruge sin tablet som planlægningsværktøj.

Kortplottere er efterhånden godt nede i pris - man kan få et komplet sæt for 4000 kr. Tænk hvad man ellers ofrer på sit skiv! 4000 kr. hvert 5.-10. år er peanuts i den sammenhæng. Den tryghed og sikkerhed det giver, med en rigtig kortplotter, er efter min mening helt uundværlig.

Der er bare nogle ting der ikke er værd at spare på!

Mange hilsener

Thomas

Niels Johnsens billede

Intet af det du siger imod tablets passer batteri tid på mine 2 en 7" og en 10,1"er over 36 timer mine dropboxes dertil er vandtætte, og de kan smides mod dørken og med et mini tastertur til med et kondom over så kan det uden besvær betjenes med hansker men tablets kan også sagtens bruges med våde fingre så der er noget fis og så er der en 3-4 hjælpe programmer til strategi osv. der kan være til stor hjælp hvis man sejler andet end tur. Og den kan ais registreres som køre via sms på marine trafic. Selvfølgelig kræver det at man har mobil forbindelse for ais reg. men det kan man betale sig fra. Og så er det lidt mærkeligt det du siger i forehold til hvad man ser i sejlsport og det er over det hele der bruges sku tablets eller ?Og jeg snakker ikke om primær navigation. Men kan du ikke sige mig hvor en rigtig kortplotter giver mere sikkerhed det forstår jeg ikke helt har ellers sejlet i 45 år dens funktion går ud på det samme som tabletten kortet på en tablet med Navionic på bliver opdateret min 4-6 gange om året og har for det meste meget bedre opløsning end plottere har. Men bliver din plotter opdateret 4-6 om året ? nej vel det eneste tabletten ikke kan er at køre med din autopilot men ellers klare den det meste bedre end din plotter. Bruger næsten aldrig min egen plotter mere efter jeg fik tablets for 4 år siden.
Sælger i også kortplottere ? Wink

ResenSailss billede

Hej Niels.

Jeg tvivler stærkt på at dine tablets kan køre med tændt skærm i 36 timer uden at blive ladet op, men lad det nu ligge.

AIS via mobilnet, hvor man 1. er afhængig af mobildækning og 2. afhængig af at andre sender signaler videre via mobilnet? Det er kun legetøj og kan ikke bruges seriøst. Der kan være meget forsinkelse på og data kan være fejlagtige.

Jeg er sikker på at du er glad for at køre med en tablet som navigation. Men hvis man vil have noget seriøs navigation, som man kan se i solskin, som er beregnet til maritimt miljø, som ikke er lavet til sofabrug, ikke kræver specielle beskyttelsescovers/kondomer, som er vandtætte fra fabrikken og som ungerne og konen ikke lige pludselig spiller Angry Birds eller Wordfeud på, så skal man vælge en rigtig kortplotter.

En rigtig kortplotter giver mere sikkerhed af flere grunde - bl.a. dem jeg har nævnt tidligere. Driftsikkerhed er den væsentligste. En kortplotter er et dedikeret stykke elektronik beregnet kun til navigation. En tablet er lavet til at læse email, gå på nettet, se film, gå på facebook osv.

Ikke dermed sagt at en tablet ikke kan bruges som navigation, for det kan den. Det er bare ikke optimalt. Ligesom man sagtens kan bruge almindelig jern som splitter til ens rig, men det optimale er nu altså at bruge rustfri stål.

Vi sælger ikke kortplottere. Mit råd er baseret på erfaringer vi selv har gjort os, de tilbagemeldinger vi får fra bådejere der har forsøgt sig med tablets og så vores viden om elektronik og software.

Mange hilsener

Thomas

Niels Johnsens billede

Hej Thomas prøv at se hvad jeg skriver jeg skriver netop (og jeg snakker ikke om primær navigation) men som hjælp dertil og det samme med hensyn til andre "hjælpe" programmer på tablets og det er der heller ingen der har skrevet om det her at de skulle bruges som primær navi men må dog indrømme at i dovenskab på mine korte ture 3-5 timer inde i køgebugt og til Rødvig osv. har jeg mange gange ikke startet primær navi men bare sejlet på tablet ligger i Køge havn åbassinet . Har selv både en Geonav og en Garmin en inde og en ude som primær og har AIS og så har jeg mine 2 tablets stor og lille til alt det lette. Men så har jeg så ikke en forstyrrende kone eller børn der roder med mine ting Wink det er de blevet alt for gamle til og konen hældt ud da ungerne var flyttet hjemme fra. Men så har jeg til gengæld 2 både det er næsten lige så krævende som kone og børn Wink en Beason 31 der er til salg og en Banner 41 som ikke er til salg. Men for dem med et meget mindre buget og mindre både kan det være en udmærket løsning. Og med hensyn til min bemærkning om i solgte plottere så var det en joke jeg ved sku godt hvad i sælger. Wink

Hilsen Niels

ResenSailss billede

Hej Niels.

Jamen jeg kan godt se nu, at vi er enige om, at en tablet ikke egner sig som primær kortplotter, og at en fastmonteret kortplotter er at foretrække, men at en tablet kan fungere som "luksus-dovenskabsnavi".

Jeg er i øvrigt aldrig for doven til at starte navi - faktisk elsker jeg at starte navi, sætte en kurs, slå autopiloten til og så ellers bare nyde turen (gerne med et par ture ned i proviantskabet efter lidt lækkerier til mandskabet haha). På kryds er vi selvfølgelig nødt til at håndstyre for at æde så meget højde som muligt, men jeg har faktisk overvejet at slutte vindmåler til navien, og så sætte en kurs ud fra vinden på kryds. Jeg tænker at navi/vindmåler/autopilot er mere opmærksom på vinden end jeg er, og derfor vil kunne holde højde bedre på længere ture.

Vi ses på havet!

Hilsen
Thomas

Niels Johnsens billede

Hej der igen Thomas har det hele kørende sammen men er tildels også nød til det da jeg sejler solo det meste at tiden (90%) har en Banner 41 og en svaghed for ny elektronik/teknik/mekanik og både. Så det kan være lidt dyrt Sad men klart mere underholdene end en kone Wink og i længden måske også billiger Wink

Ses derude

Niels

Michael Bo Andersens billede

Ohøj

Helt enig Thomas

Hilsen
Michael

Eilif Olsens billede

Hej,

der findes en vandtæt tablet på markedet, SONY Xperia Z og den har strøm til noget mere end et døgn.
Den er billigere end en kortplotter og så kan den bruges til så meget andet ved siden af.

Sø- og saltvandshilsner
Eilif

Mads Bahrts billede

Sony Xperia Z er en smartphone, ikke en tablet. Den er ganske rigtigt vandtæt.

Du tænker nok på Sony Xperia Tablet Z der er en vandtæt tablet.

Der kommer meget snart en efterfølger der hedder Sony Xperia Z2 Tablet.

Henrik K Nielsens billede

Jeg bliver nødt til at hyle med i koret sammen med Thomas Wink

Jeg har nu - efter 5 års stædighed - måttet indse at en kortplotter er det eneste fornuftige (læg mærke til at jeg ikke skriver rigtige!).
I min tidligere båd nød jeg at lægge kursen på mine kort og så talte jeg ellers sømil på loggen, og skrev noter hver gang jeg vendte. Til min overraskelse virkede det - jeg var altid nogenlunde der, hvor jeg forventede at ville være. Senere lånte jeg en håndholdt Garmin GPS.

Da jeg skiftede til en større båd valgte jeg løsningen med DLSK, en netbook på kortbordet, ekstern USB GPS og en touch skærm (vandtæt naturligvis) i cockpittet. Det virkede rimeligt godt efterhånden som jeg fik optimeret på diverse settings, lige indtil DLS-NG kom sidste/forrige år. Det kunne netbook'en slet ikke magte på den lille CPU.
Så jeg var rimeligt optimistisk da jeg hørte at Seapilot kom til Win8 platformen - endelig kunne jeg gøre alle kortplotterne til skamme med mine fuldt opdaterede elektroniske søkort Wink Men ak og ve - Seapilot på Win8 er et kapitel for sig i hvordan man IKKE skal forsøge at portere software fra en platform til en anden (iOS -> Win8) Det mangler for det første hele dokumentationen og derudover er der en række mangler, som gør det næsten ubrugeligt til at navigere efter - det kommer sikkert - og det understøtter ikke en ekstern touch skærm. Som planlægnigs værktøj kan det dog godt bruges, og det kan eksportere ruter Smile

Lærepengene har ikke været alt for dyre, men når jeg tænker på al den tid jeg har brugt, så har det taget en del af fornøjelsen.

Summa summarum er at jeg nu køber mig en kortplotter med integreret GPS, og jeg vil nyde at jeg ikke skal tænke mere på COM porte, baud rate, internetforbindelser og versioner - og ikke mindst at PC'en pludselig skal rebootes.
Istedet vil jeg nyde at jeg har et instrument, som er bygget til netop det formål som en kortplotter er bygget til - at være et hjælpe værktøj til navigationen ude på havet.

Dbsh
Henrik

HOs billede

SUPER Henrik.
Du vil også kunne sejle betydelig mere sikkert i dårlig vejr. Jeg har flere gange været lykkelig over ikke at skulle fumle rundt med alt mulig sårbar gadget og skrammel med søkort. Når man sejler i pelikan og regnen er så tæt at det kniber med at se stævnen, ja så er det en rar følelse at kunne se på en kortplotter der altid virker. Sejler man fornuftig, så op i r... med deres opdatering af søkort hvert halve minut. Det er mere vigtig plotteren virker hele tiden.

Hardy Hollerup Mikkelsens billede

Hej.

Da den gamle GPS var gået i udu, syntes jeg EXPERIA Z2 skulle have chancen for at erstatte den gamle.
Jeg har brugt den i 14 dage sammen med "Navionic" i HD ( https://play.google.com/store/apps/details?id=it.navionics.singleAppDena... )

Tabletten var som sådan et udmærket "instrument". Dog mistede den GPS signalet nogle gange, hvilket jo absolut er et minus. Det skete selvfølgelig når der blev sejlet mellem landområder og det var derfor godt at være på forkant, med hvad der kom forude Smile På Ebay har jeg set man kan købe en extern GPS antenne, der skulle virke via Bluetoth, men har ikke fundet ud af det endnu og ved jo heller ikke om det vil tage for meget strøm.
For at spare strøm, er det en god ide og slukke skærmen, når GPS'en ikke bruges, da Navionic stadigvæk kører og "tracker", når tabletten er i standby. Skærmen bruger vel i omegnen af 90% af strømmen. Jeg kunne fint holde strøm på tabletten i 12 timer og mere til, når jeg brugte den med en smule omtanke.
Tabletten er forbavsende let at læse, selv når solen skinner på den

Navionic virkede også ok, men mangler en del informationer i.f.t. til min gamle GPS. Kortet er altid med N op, hvilket man nu godt kan vænne sig til. En noget mere irriterende mangel er at man ikke kan ændre waypoints i en allerede planlagt rute, men slette Waypoints bagfra, indtil man er ved det point man vil ændre. Det undrer mig temmelig meget at det ikke kan gøres midt i ruten.
Det er vigtigt, at man har zomet ind på kortet, når man er i områder, hvor der er fare for grundstødning. Er der zomet ud, vises grundne og sten ikke på kortet. Så når der er planlagt en rute, er det en god ide og følge ruten på kortet, hvor der er zomet ind.

Alt i alt er jeg tilfreds med min nye løsning, der jo trods alt er noget billigere end hvis jeg skulle investere i ny GPS og så har jeg da også fået en tablet til andet brug end at sejle efter.

Annonce