GRANADA sejlere

Pladsen for Granada bådejere, hvor vi kan give hinanden gode råd, vise billeder og hjælpe hinanden, hvis man har et problem der ikke lige er til at løse.

Skibskiste i styrbord

Er der nogle der kan give en ide om man kan købe/fremstille selv en skibskiste låg til styrbord side håber nogle kan hjælpe mig da jeg har søgt mange steder hilsen Svend

Første tur i "ARIEL" Granada 24

Så kom dagen hvor vores første sejlbåd "ARIEL" skulle i vandet, nogle venner kørte os til Løgstør torsdag den 4. juni 2015. Vognmanden var lidt forsinket, så klokken var omkring 21.00 inden vi kunne begynde at rigge den til, klokken 22.00 var mast og rulleforsejl klar, så vi blev enige om at sejle ind i havnen, og få noget mad. Fredag morgen, efter lidt kaffe, blev det sidste gjort klar, havnefogden blev betalt, så klokken 10.30 var der afgang, valgte at gå for motor i gennem Limfjorden. Første stop blev Aggersund broen, vi var 5 min. for sent på den, så vi kastede anker og drak en kop kaffe, de efterfølgende timer havde vi en pragtfuld tur, vinden ca. 3 ms. lige i stævnen og ikke en sky på himlen, der var en del trafik, og på et tidspunkt skulle jeg vige for en sejlbåd, der gik for sejl, glemte i et kort øjeblik at det ikke var en motorbåd, og "bum" så hang vi der, efter et par forsøg på selv at komme fri, måtte jeg erkende at det ikke virkede, så fat i et torv og heldigvis var der en motorbåd der kom os til undsætning, og inden for 10 min. var vi tilbage med vand under kølen, en stor tak til ham. Det 2. stop blev ved togbroen, vi ventede kun i 20 min. så klokken 16.35 lå vi mellem broerne, Limfjords broen, åbnede kl. 17.00, så vi lå bare og sejlede rundt i ventetiden med det resultat at jeg tabte en hynde i vandet, men så fik vi da øvet at sejle til "mand over bord" det gik ret godt hynden blev "reddet" i andet forsøg. Efter vi kom under broen, blev det lidt dårligere vejr ca. 6 ms. stadig i stævnen, og lidt regn fik vi også, men kl. 19.00 klarede det op igen, vi blev enige om at vi ville gå ind i Mou havn for natten, kl. 20.00 lagde vi til i Mou. Det er en rigtig hyggelig havn, hvor vi kunne få et varmt bad, og bruge sejlklubbens køkken. Lørdag morgen var vejrudsigten noget uklar, nogen sagde til meget vind i kattegat andre at det blev fint, så vi besluttede at låne nogle gratis cykler i havnen og cykle ca. 2 km. ind til Mou by, så kunne fruen lige komme i Brugsen og fik lige tanket benzin. Da vi kom tilbage på båden, tjekkede vi vejrudsigten igen og den så fornuftig ud, så vi ville sejle og så kunne vi altid søge en havn hvis det blev være, vi sejlede ud kl. 11.30. Vi blev hurtig glade for at vi var sejlet ud, vinden var omkring 5-6 ms. fra vest, så da vi kom ud for Hals satte vi forsejlet og gik med ca. 8 kn. op til Asaa, der efter gik vi for motor resten af vejen hjem. Vi ankom til Sæby havn kl. 17.30, hvor vores venner var klar ved vores plads, med pølser på grillen og en kold håndbajer. Det var beretningen om vores første tur, håber i nyder at læse om den, vi nød meget at sejle den.

Sejltur den 5/10-2012

Lige en hurtig tur på Ringkøbing Fjord, fra Bork nu her til eftermiddag. Der kom faktisk lige så meget vand oppe fra, som jeg sejlede i, så jeg var rigtig glad for min flydedragt med hætte, så var jeg også tør da jeg igen var i land, men dejligt med en lille sejltur. God vind til alle.

Granada 24 folie

Hejsa Granada 24 ejere, så har jeg modtaget nogle sorte folier, som passer i størrelse med de originale på vores gamle Granada'er. Hvis du vil have nye skilte på din Granada, så smid lige en mail, og jeg returnerer en kontakt til dig, så du også kan få det til at se pænt ud. mvh Erik

LOGO folier

Hejsa til GRANADA sejlere. Jeg har kontakt til en folie mand, som mener han kan lave de rigtige LOGO'er til vores Granada'er, og jeg har selvfølgelig bedt om et komplet sæt til en 24', så må vi se om det er godt håndværk vi kan have siddende på vore både. Jeg skriver igen, så snart jeg har noget fra manden. mvh Erik

Vanter og stag, hvor hårdt spænder du

Det er ved at være tæt på, ja Granada'en skal i vandet, og da jeg ikke er så dus med sejlbåde, så er jeg nød til lige at hører hvor hårdt i spænder jeres stag og vanter, og hvordan måler i bespændingen? Jeg har set mange sætte deres mast, rette den ind efter linien på agter-staget og så rykke lidt i wirene, for at tjekke om de har fået nok, og så var der ikke mere i det. MEN, gør i andre også sådan? For der findes jo fine instrumenter og værktøjer til disse opgaver....

Polering af fribord

Jeg havde fået flere råd om at jeg skulle vandslibe min båd med korn 1000, og det er jeg så startet på, men det er en stor omgang, det gør jo ikke så meget, når jeg kan se at det virkelig rykker alt det afblegede farve væk, så nu er det kun at slibe de sidste 75% af udv. fribord, og derefter en ordentlig gang maskinpolering og til slut en gang voks. Skal nok prøve at oploade et par billeder Det bliver konge, og den kommer til at ligne en nymalet båd, glæder mig MEGET til vi skal i vandet igen. God arbejdslyst og god sejlsommer til alle.

Polering af Granadaen

Er der en der ligger inde med en god ide til polering af min meget matte Granada, jeg er frisk på flere omgange afrensning og polering, men det må selvfølgelig meget gerne være let ;-)