Vinterkonservering spørgsmål

Lennarts billede
0
Din bedømmelse: Ingen

Hej Gør det selv - tips & tricks

Jeg har lige købt en motorsejler med en 40HK Volvo Penta MD2040D diesel motor.

Vinterkonserveringen kostede mig 1400 kr.

Jeg har så set på nettet (Youtube) hvor nemt dette er:

Samtidig sagde de også noget med, at man skal være forsigtig med IKKE at få presset vand ind i motoren.
Dette kalder de for "Overfloating", og ifølge videoen havde det noget med hævert princippet at gøre.

På billedet vises en lille udluftning, og der peges også på en slange som ligger højere en denne studs, af denne grund kan man risikere at lave overfloating eller oversvømning af motoren hvis man ikke gør følgende:

-At trække sugeslangen op af spanden (før) eller (efter) man har slukket motoren

-Eller at man får lukket en hane på slangen der suger vand fra spanden.

Er der nogen som lige har erfaring med dette ?, og som kan give nogle supplerende kommentarer med på vejen inden jeg selv laver det næste år ?

På forhånd tak
Lennart

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
kikkiaks billede

Antihævert ventil skulle klare det nummer Smile

Hans Rugård Jensens billede

Det er ikke rigtigt at antihævert ventil forhindrer overflow, når man sætter trykvand på kølevandet!!!
Antihævert ventil er til daglig drift og forhindrer at der løber vand baglæns ind i udstødningen, ved at bryde vand gennemstrømningen efter kølevandspumpen.

Jens Kochs billede

Hej Lennart

ja, du skal passe på ikke at "overfloate" motoren. Motorens saltvandskølevand bliver også brugt til at køle udstødningsmanifolden. fra denne manifold "kører" vandet videre og tilsættes udstødningsgasserne lige efter manifolden.
Så hvis du, med en vandslange, "trykker" vand ind i vandindsugningen, kan du risikere at få vand ind i udstødningsventilerne og ind i cylindrene, idet vandet vil flyde gennem kølesystemet og ud i udstødningen, og hvis motoren ikke er kørende så vil det komme ind i motoren. - Ikke godt.

Det klogeste er at lade motoren selv suge vandet, som den gør når den kører under sejllads.

Se også:
http://www.baadteknik.dk/
Gå ind på: "Motor" og så "Kalkudfældning"

Hilsen
Jens Koch

kennethgs billede

Hej Lennart.

Jeg kunne godt tænke mig at se den youtube af Vinterkonserveringen, er det muligt af få et link ?

Mvh

Kenneth

Lennarts billede

Hej Kenneth

Ja, her er linken :

https://

Skriv gerne et par kommentarer, jeg vil selv nødig have at dette sker.

Min tanke er at umiddelbart før man stopper motoren skal man lukke for hanen i spanden så den ikke kan suge vand efter at motor.

mvh
Lennart

Lennarts billede

Hej igen

Lige et spørgsmål mere fra "Prins Knud" til dem med erfaring.

Jeg har tænkt mig at gøre sådan her:

A. Min ferskvandsbalje er 1 meter over motoren.
B. Haveslangen sættes til at fylde baljen med ferskvand.
C. Motoren startes og begynder at suge vand via suge-slangen "oppe" fra ferskvandsbaljen.

D. Når der er 5 liter vand tilbage i baljen, lukkes hanen i suge-slangen og først herefter stoppes motoren.
E. Nu hældes 5 liter glykol i blandingen, så der er 10 liter konserverings væske.

F. Motoren genstartes, og herefter åbnes hanen på suge-slangen som igen tapper blandings-væske af baljen til der kun en lille sjat tilbage.

G. Hanen på suge-slangen lukkes lige før suge-slangen er helt tømt 5-10cm fra indløbet, og motoren slukkes straks efter.

Er dette den rigtige måde at gøre det på, eller er der noget jeg har misforstået ?

Det jeg ikke helt forstår endnu er følgende :

Hvad er det så helt præcist jeg ikke må gøre, eller SKAL gøre for at undgå "overfloating"?

1. Er det rigtigt at lukke af for væske-gennemstrømningen i suge-slangen, før jeg slukker motoren og så åbne den igen før jeg starter motoren ?

eller ... ?

Sorry ! men Murphys lov forbyder mig, at udføre konserveringen uden at være 110% sikker på hvad der er rigtig.

Mvh
Lennart

PGOs billede

Hej Lennard.

Du gør det rigtige!
Jeg har gjort som du så længe jeg har haft ferskvandskølet motor (20 år)
Blot lukker jeg ikke for sugeslangen, men stopper motoren når frostvæsken er igennem og der kommer blåt(eller rødt?) vand ud af udstødsgattet.

Om baljen står højere end motoren er efter min overbevisning ligegyldigt. Impellerpumpen skal nok få suget vandet, og senere kølervæsken, til sig.
Skulle pumpen imidlertid være så slidt at den ikke kan suge vandet/kølervæsken uden at være "druknet"; holdes sugeslangen blot højt og fyldes med vand inden slangen stikkes i baljen. Så kører det.

Spul ikke ind i motoren lad den suge selv!

Mvh
PGO

Lennarts billede

Hej PGO

Ok det var dejligt at vide.

Jeg kan forstå at risiko for "overfloating" alene opstår når der kommer et vandtryk ude fra, og så længe motoren suger kan "overfloating" ikke ske.

Det må betyde, at hvis baljen står højt (på dækket) over motorens indløb, sådan som den gør i en del sejlbåde, så vil der være en reel risiko "overfloating" pga. hævertprincippet, idet vandsøjlen i slangen fra ferskvandsbaljen til motorindløbet indeholder et betydeligt antal kilo væske, som vil presse væsken ind i motoren efter at suget er stoppet.

Måske er jeg paranoid, og tænker for meget over det, og måske er det ren teori, det vil måske ikke have praktisk betydning.

Jeg har nu købt en 5 meter, 1", klar PVC slange og monteret et filter i balje enden, og en hane/lukkeventil i indløbs enden ved motoren.

Jeg tror, at jeg vil gøre det på den måde, at jeg altid vil lade motoren suge baljen og slange tom, men samtidig have en lukkeventil klar ned ved motorindløbet.

Jeg smider lige et link vedr. hævertprincippet.
http://ing.dk/artikel/ugens-ekspertsporgsmal-hvordan-virker-en-haevert-1...

Tak for dit svar PGO

Mvh
Lennart

Jacob Laugesens billede

Anti hævert ventilen sidder da på afgangs siden af motoren. Er det ikke for at motoren ikke skal suge vand ind når udstødningsgasserne køler ned og trækker sig sammen? Hvis der ikke er nogen ventil og udstødningen er blokeret af vand vil motoren suge vand ind. Er der andre senarier hvor det kan ske?

Mvh. Jacob

Jens Kochs billede

Jacob

Jo, du her helt ret, det er årsagen til at den er monteret!

Mvh Jens Koch

Lennarts billede

Hej Jens og Jacob

Er det så rigtigt forstået, at der kan ske skade på to måder :

1. Hvis der sættes tryk på saltvandsindtaget under skyldningen, f.eks ved vandværks tryk eller hvis vandbaljen står højt på dækket.

2. Hvis vandet løber in i motoren pga. forstoppelse eller reduceret flow i udstødning.

Eller hvordan skal jeg forstå det ?

På min Volvo Penta 2003T er der ikke en anti hævert monteret, er det noget jeg bør få lavet ?

Mvh
Lennart

Jens Kochs billede

Hej Lennart

1. Ja, hvis du sætter tryk på vandet inden motoren kører, eller slukker for motoren med vandtryk på. Når først den kører, sker der ikke noget. Men, lad være med den løsning.

2. Nej. Udstødningenvil normalt ikke være forstoppet, og hvis den er, så går motoren ned i omdrejninger og oser. Desuden er der et stort overtryk i udstødningssystemet som vil forhindre at vand trænger ind i motoren.

Det vil være en rigtig god ide med en antihævert ventil monteret.

Hilsen, og godt nytår
Jens
http://www.baadteknik.dk/

Torben Gs billede

Så længe du lader vandpumpe suge vand/frostvæske - er der ingen grund til at være bange, hævert virkning kan jo kun opnås hvis vandet kan løbe ud i den anden enden (det er din skolelærdom om forbundne kar) den smule vand der står i slangen kan ikke trykke igennem din pumpe - ellers skal alle med saltvandsfilter på indgangssiden være "bange"- det er jo et filter der sidder højere end pumpen - netop for at det kan renses selvom båden ligger i vandet
Jeg har vand/frostvæske i en dunk, der tilsluttes mit filter - stopper motor når den er skyllet igennem med vand og proces gentages med frostvæske.

Godt Nytår
T

Annonce