Landtilslutning (el) slår sikringen

pgrimstrups billede
4
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 4 (1 stemme)
56° 9' 17.0244" N, 10° 41' 32.7984" E

Jeg har lige opdaget, at min landtilslutning tager sikringen på molens elstander.
Jeg har prøvet flere landstik med samme resultat, så det er ikke standeren, der er problemet.
Jeg har testet kabel og stik for kortslutning (ohmmeter) - de er i orden. Det var nok heller ikke der, jeg ventede at finde fejlen, men det var nemt at teste.

Uden at have prøvet alt ser det ud til, at 12V delen fungerer.

Er der et godt råd til hvordan jeg tester videre, gerne en systematisk fremgangsmåde. Eller måske et forslag til, hvor fejlen oftest ligger.

På forhånd tak

Peter

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Jens Kochs billede

Hej Peter

Ubs, du har et seriøst sikkerhedsproblem.

Du skal benytte Occams rageknis princip for at fejlsøge.
Princippet er at man skære så meget væk som muligt således at man til sidst har problemet som det eneste.
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Occam's_razor

Altså: Tag 230 volts stikket ud af bådens stik, og sæt stikket i landstikket, hvis det ikke forårsager kortslutning, så fortsætter du med at alt andet i båden kobles ud, lader o.s.v. sætter stikket i båden, og ser om det nu virker. Hvis det gør, udtager du 230 volts stikket og kobler en enhed på, eks landladeren, prøver igen, og fortsætter på den måde til du har fejlen.

Men pas på, det er jo 230 volt, og en latent livsfare!

Hilsen
Jens Koch

Jens Møller Jensens billede

Hej!
Jens har helt ret, pil alting fra, og sæt så én ting på ad gangen indtil du finder det der tager din sikring. Men husk at - Jens har ret igen - det er latent livsfarligt, så gør det rigtigt:
Når du kobler en ny ting på skal du først afbryde på standeren, sætte tingen på, så koble til på standeren, se resultatet, koble fra på standeren, ny ting på, koble til på standeren osv. Du må ikke lader standeren være koblet til, og så bare sætte ting på indtil standeren slår fra, for du kan ikke vide, om det du kobler til er berøringsfarligt. Hvilket får mig til at huske at spørge: er det selve sikringen der slår fra, eller er der et HFI- (eller HPFI-) relæ i standeren, og er det det der slår fra? Hvis det er selve sikringen er der et eller andet der overbelaster - måske en eller anden kortslutning. Hvis det er et HFI- eller HPFI-relæ der slår fra har du en afledning et eller andet sted, og så er der ekstra stor sandsynlighed for berøringsfare, så pas på!!!
(Der er en god gammel regel der siger "venstre hånd i lommen" så du kun kan røre ved noget med højre hånd hvis du arbejder mens der er spænding på, for så går den største del af strømmen uden om hjerteregionen HVIS uheldet er ude. Men det er stadigvæk farligt!)
Mvh. Jens Møller Jensen

Sommers billede

Hej.

Ganske enig med 2 x Jens - specielt i ideen med at passe godt på. Spørgsmålet om hvorvidt der er tale om en sikring der går ( ergo mere end 10A strømforbrug ) eller overgang til jord ( HPFI slår fra ) er temmelig vigtigt i denne forbindelse. HVIS der er tale om højt forbrug >10A ville jeg nok undlade at bruge sikringen som måleapparat... Istedet ville jeg koble alle forbrugere fra I båden ( TV, kummefrysere, ladeapparat og hvad vi moderne sejlere ellers har med ) og ohm'e ( måle modstanden ) med et multimeter fra bådens landstik. Det har selvsagt kun værdi hvis du har et forgrenet 220V net i båden osse... hvis 220V installationen er landstrømskablet og en Ikea strømskinne i båden giver det her ikke megen værdi - så er der kun d'herrer Jens's metode tilbage.

Det er vel ikke sådan at der sammen med batteri-laderen sidder en 2000W varmeblæser ? Så er startstrømmen jo ret betydelig Smile

God jagt....

/sommer

pgrimstrups billede

Tak for jeres råd.

Den stander, jeg har prøvet er opdelt i 2 grupper med hver 3 hhv 2 stik.
Når jeg sætter min båd til, er det enten 3 eller 2 der slår fra med en fælles kontakt. Jeg synes ikke den ligner en normal HFI/HPFI, men det er det jo nok. Det tyder så på en afladning.

Jeg har kun haft båden i 1/2 år (Dehler 36 CWS fra 92), så jeg kender endnu ikke detaljerne, men det kommer jeg så til. 230V kredsløbet forbinder i hvert fald landstik, lader, vandvarmer, måske forbrugsstik - er der andet, der sandsynligvis er med?

Jeg går i krig med Occams Barbermaskine!

Peter

Sommers billede

Hej igen

Tjaa, din iøvrigt dejlige båd er jo fra før den tid hvor landstrømcentraler blev et lovkrav i både.... sådan een er nu ellers rar at have Smile .... og uden at skulle lave dit indlæg om til en gættekonkurrence kunne jeg have mistanke til vandvarmeren.... vandtank.... frost.... varmelegeme og stor effekt ( formodentlig ) .... jeg vover et gæt og siger frostsprængt vandvarmer ( måske den ikke var helt tømt ? )

Men det er og bliver et gæt .....

/sommer

Michaels billede

Hej

Er enig med de andre i fremgangsmåden og pas nu på dig selv. Som "gammel" el-mand vil jeg satse på elvarmeren da det er en klassiker. På mange både er det nemt at teste om det er den for den er ofte tiluttet med en almindelig stikprop og derfor lyn hurtig at koble fra.

pgrimstrups billede

Huh, hvad så?

Nu har jeg (bevæbnet med barbermaskinen) koblet alt fra og derefter det hele til igen, én af gangen. Og intet skete - d.v.s. spænding forblev oppe, ingen HFI relæ sprang.

Skal jeg nu bare være glad eller skal jeg fejlsøge på en anden måde?

Peter

Jens Møller Jensens billede

Det er fristende, men lidt risky... Noget tyder på, at du har noget der bruger mere startstrøm end godt er, sådan at forstå, at hvis du plejer at kunne koble det hele ind på én gang uden at sikringen går, så bør du jo stadig kunne det - ellers er der noget der er begyndt at bruge mere startstrøm end det plejer, og den lagt sammen med alt det andet har fået sikringen til at gå. Så hvis jeg var dig ville jeg i hvert fald gå alt hvad der er motorer i - køleskab, pumper osv. grundigt efter; lyt til dem - der skal ingen mislyde være Smile
Det er en mulighed, at dine øvelser indtil nu har fået motioneret synderen så meget, at du intet finder, i så fald vil fænomenet sikkert vise sig igen næste forår, når alt har stået stille i nogle måneder og fået tid til at sætte sig.

Jens Kochs billede

Hej Peter

Hvis det er en fejlstrøm der kobler HPFI relæet fra, så kan det være fugt eller andet i din 230 volts installation der forårsager afkoblingen. Der skal ikke gå en ret stor fejlstrøm før frakobling.

Hvis det er det, så check for fugt omkring din 230 volts installation, sprøjt eventuelt lidt silikonespray over de kritiske steder.

Hvis det er en kortslutning, og altså ikke en fejlstrøm, så er det noget andet, men det kan så være at du har fjernet fejlen ved blot at afkoble og genindkoble. Men, så bør du checke alle 230 volts samlingerne, også dem i stikkene i båden. Men, pas på det må KUN ske når landkablet er frakoblet landstikket!

Det er nok ikke din 12 volts installation der er synderen, idet den jo er galvanisk adskilt fra 230 volts forsyningen, hvis du vel at mærke har en landlader der er af nyere fabrikat.

Hilsen Jens Koch

pgrimstrups billede

Jeg tror ikke problemet er startstrøm, det var HFI relæet, der klikkede. Jeg har hele tiden haft 12V hovedafbryderen slukket, så det er formentlig kun vandvarmer og lader, der er på 220V kredsen. Jeg blev efter jeres sidste kommentarer usikker på, om vandvarmeren nu også var slukket (den er jo tømt for vinteren) men det er den, og har hele tiden været slukket.

Jeg er altså tilbøjelig til at tro på fugt teorien. Båden ligger i vandet, der er hængt fugtfjerner i salonen, og båden virker tør, men der er jo adskillige meter kabel og en del samlinger fra stander til lader/kontakter. Jeg havde jo faktisk også landkablet med hjemme i varmen for at måle det igennem, så hvis strømmen krøb i et af stikkene, så er det tørret igennem nu.

Jeg fatter siliconesprayen og lærer så på den måde noget mere af kabelføringen at kende.

Min landlader er sikkert fra 1992, så den er ikke ny. Det er en 35A lader - jeg har ikke noteret fabrikatet. @Jens: Bør jeg så alligevel mistænke 12V kredsen? Efter at have sat 220V til prøvede jeg at tænde for en del 12V kontakter - uden at relæer eller sikringer røg.

I øvrigt var det en fornøjelse at åbne panelet ved navigationsbordet med alle kontakterne. Velordnet med overskuelige skinner, klemskruer etc - dejlig tysk orden og grundighed - ret så tillidvækkende.

Jeg takker for jeres gode råd - og vender sikkert tilbage når jeg får nye problemer.

Og så trækker besøgene på båden gevaldigt: Bliver det dog ikke snart forår, så vi kan komme på vandet!

Peter

Jens Kochs billede

Hej Peter

Tja, landladeren kan være helt OK, men den "kører" nok ikke efter de nye principper som hedder "IUoU". Du kan læse mere om det på min hjemmeside:

http://www.baadteknik.dk/
Se siden "Generelle el-installationer", "Batteriladere"
Her står der en del om ladere og ladekarakteristikker.

På siden er der også megen anden viden du kan få glæde af.

Men, det kan også være, at du har en lader som er helt OK, men jeg tvivler lidt på at den har den korrekte ladekarakteristik, men det kan du checke med et af de billige digitale voltmetre, som kan købes i byggemarkederne for omkring 80.00 kr.
Ladekarakteristikken har ikke noget med den galvaniske adskillelse at gøre.

Men, som sagt, så tror jeg at det er et fugtproplem du har, og det vil du kunne klare med silikonespray og udluftning.

Hilsen Jens Koch

Sigurd Buus Larsens billede

Hejsa.
Jeg vil godt hjælpe dig med at løse det sikkerhedsproblemer.
Du skal bruge en Megger til at fejfinde på det problem, du skal ikke regne med at du kan bruge et ohmmeter til at finde denne type elfejl.
Du skal passe på med at springe flere sikringer efter hinanden da det vil varme din installation op, der ved kan der opstå brand i installation.
Vil du havde hjælp til at finde frem til fejlen kan du kontakte mig
Hilsen Sigurd

Annonce