Nær-påsejling i Svendborgsund

Mads Bahrts billede
0
Din bedømmelse: Ingen
55° 3' 12.33" N, 10° 37' 13.8216" E

Hej

Jeg læste lige på http://www.fyens.dk/article/2341362:Svendborg--Faerge-drama----Vi-kunne-... og http://www.fyens.dk/article/2340956:Svendborg--Soefartsstyrelsen--Kaptaj... om en nylig nær-påsejling i Svendborgsund. Jeg undrer mig lidt over søfartsstyrelsens vurdering af sagen - altså at lystbåden skulle gå af vejen. Jeg skal lige sige at jeg kun har min viden om sagen fra disse artikler.

Så vidt jeg kan se på billederne nærmer færgen sig lystbåden i dens bagerste 135 grader og der dermed er tale om en overhalingssituation. Reelt burde lystfartøjer nok have sat et dagsignal for ikke under kommando hvilket ville medføre at stadig skulle færgen gå af vejen - lige meget hvad vinkel han nærmede sig lystfartøjet.
Derudover lave færgen sin undvigemanøvre færgen til bagbord for at undgå sammenstøddet hvilket også umiddelbart er forkert i forhold til søfartsreglerne - selv hvis det var den anden der skulle gå af vejen som udgangspunkt. Der kan selvfølgelig være gode grunde til at bryde denne regel - f.eks. i form af for lav dybde til styrbord for det skib han vil undvige.

Der er omvendt heller ikke tvivl om at lystbåden nok forbrød sig imod:
- Ikke at holde behørigt udkig
- Ikke at sætte et "ikke under kommando" dagsignal så man havde kunnet se hans ekstraordinære situation
- Muligvis ikke at være i sødygtig stand da han står til søs.

Er der nogen her der kan komme med et bud på hvorfor at søfartsstyrelsen mener at det var lystbåden der skulle vige for færgen. Jeg er helt enig i at det ville være godt sømandskab, men hvis sammenstøddet var sket og det var endt i retten så havde "lyst viger for brød" ikke haft nogen særlig betydning for rettens vurdering.

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Mads Bahrts billede

Jeg fandt selv et svar:
Jeg har talt med Michael Skov fra søfartsstyrelsen der udtaler sig i artiklen. Teksten "Færgen havde retten til vejen, men da den lille båd ikke reagerede gav Færgen gentagende gange lyd med hornet, slog bak og veg efterfølgende til bagbord ind mod træskibsbroen." er avisens egen udlægning. Med det i mente giver det mere mening.

Annonce