Hvorfor er Bavaria tilsyneladende mindre fint?

Lars Petersens billede
3.666665
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 3.7 (3 stemmer)

Hej!

Hvorfor er det egentligt, at Bavaria tilsyneladende har et mindre fint ry? Jeg har ikke hørt noget konkret, men undrer mig over, at bådene har et mindre fint ry, uden at der direkte siges noget negativt om sejlegenskaber og holdbarhed.

For en relativt ny sejler som mig, virker det jo som om man får meget båd for pengene?

Lars

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Allan Lavridsens billede

Ja, det har jeg også undret mig over..

HOs billede

Hej
Når man spørger i grupper og lignende steder, får man som regel et "farvet" svar alt efter hvilken båd vedkommende selv har.
Jeg vil komme med et indlæg, og for at forklare lidt om at jeg er "ufarvet" kommer lidt om min baggrund.
Jeg har haft mange både, kabine - sejl og motorbåde.
Nye og gamle glasfiber og en 12 tons trækutter.
Alle bådene er mere eller mindre splittet ad og bygget op igen.
Jeg har tidligere bygget nye X-yacht i 6 år. (jeg kunne nok fortælle et og andet, men jeg er loyal, og min mund er lukket)
Seneste båd før Bavaria 30 årg. 2005 som vi har nu, havde jeg en Maxi 87
som jeg total renoverede inkl. ny motor og drev.
Grunden til at Bavaria har et dårlig ry og renome´ er at de væltede ind i alle havne da de kom frem, mange med dyrere mærkebåde, følte sig truede da de godt kunne se de havde betalt for meget i forhold til køb af en Bavaria.
Nøjagtig det samme var da Baylineren kom på markedet, alle hadede "de elendige yogurt bægere"
Men det korte af det lange fik man meget for pengene.
Men til Bavaria, det er rigtig godt tyk glasfiberarbejde, der er ikke luftlommer i glasfiberen.
Motor, mast, rustfrit, toilet og strøm er som i dyrere både.
Design - brugbarhed - indretning er rigtig godt gennemtænkt, jeg har lagt oliefyr i en 30 og en 32 begge både var forberedt med huller og strøm, så det var nemt.
Sejlegenskaberne er OK - det er ikke en kapsejler, men følger fint alle andre under familiesejlads.
Der hvor jeg kan se en stor fejl, er at skroget indvendig står i rå glasfiber, i min verden burde de have som minimum, fået en gang topcoat.
Apteringen er lavet i solidt træ, men skotter er noget billig cigarkassetræ.
Mange Bavaria knager ved samlinger skotter/ruf når man presser dem lidt.
Fugerne er ikke det kønneste jeg har set.
Dørene er det værste papmache, jeg har flyttet / justeret alle hængsler da dørene klemte når det blev bare lidt fugt i vejret.
Jeg har ikke noget kærlighedsforhold til min Bavaria, men ville bare prøve den mest hadede båd i DK Smile
Når man ser prisen på en 15 - 20 år gammel båd, vil jeg ikke et sekund betænke mig på at købe en 5 - 6 år gammel Bavaria til samme pris, og så er den ny, uden problemer i mange år.
Efter jeg gennemgik min Maxi 87 tør jeg ikke købe en så gammel båd igen, uden at gennemrenovere den - jeg fandt mange tikkende bomber i den.
Spil - spilaflaster er underdimensionerede og storskøde er ikke trukket tilbage, så man må frem på ruffet ved nedgangen for at justere, eller endnu være ved en hård vindstød, skal man springe frem for at udløse bommen, men dette kan laves.
Jeg har brugt små 90K på forbedringer, så nu er den nem at sejle ene mand.
Køb trygt en nyere Bavaria - min kan købes for latterlige Kr. 450.000,00

Bob Petersens billede

Vi er de lykkelige ejere af en 20 år gammel Bavaria, blev advaret mod at købe Bavaria da vi skiftede båd for 3 år siden, men faktum er at der ganske enkelt ikke findes bedre båd, både hvad angår pris men jeg syntes også den på mange måder måler sig i kvalitet. Når vi idag besøger bådmesser og overvejer ny båd inden de næste 5 - 8 år, ja så må vi erkende at Bavaria stadig står som nummer et,der findes både i en prisklasse der er ca dobbelt så dyr eller tre gange så dyr, bevares de er fine, men ikke de penge værd i forhold til kvalitet.
Det er med både som med biler , du får det du betaler for, en du kan sagtens
gøre et godt køb i en ny eller brugt Bavaria, det er en fin båd på alle måder.
p.s. Min båd er ikke til salg, den bliver svær at erstatte Smile

HOs billede

Hej Bob
Du er det jeg kalder "farvet" i din vurdering, noget af det du skriver, er kun fordi du selv har en Bavaria.
Du skriver "der ganske enkelt ikke findes bedre båd" det passer ikke.
Men kun godt du er glad for båden, men pas på ikke at rådgive andre, det er du for "farvet" til.
Smile

Trine Søes billede

Nu har jeg ikke selv været ejer af en Bavaria båd. Jeg kan blot konstatere, at man får utrolig meget båd for pengene. Netop af den grund er jeg fristet til at købe en Bavaria, når vores båd er blevet solgt.

Vi har ingen kapsejladsambitioner med vores familiebåd - komfort og plads betyder mere.

Der hvor jeg har bemærket forskel ved diverse messer er, træet indvendigt i kahytten - der er ikke kælet for detaljen, som man ser i eksempelvis Faurby. Kanterne er ulige og til tider skarpe - men jeg synes alligevel, at man får utrolig meget båd til pengene.

Bob Petersens billede

@Hans, Nej jeg er ikke farvet, der findes bedre både ja, men hvis du læser hvad jeg skriver så har pris også en indflydelse. Spørgsmålet er om at de sejlere der advarer mod Bavaria ikke er mere farvet end andre, det svarer til stadig at tro Volvo/ Saab er nogle af de bedste biler og sikreste, det passer hellere ikke den ene er bygget med kinisisk hjælp og den anden er bygget over en anden platform. Bavaria er lige som de franske både gode og fine både til pris og på mange måder tror jeg du vil give mig eller bådbladene´s test ret i at bådene idag måler sig med langt dyrere både.

Ivans billede

Ja alle er jo på en eller anden måde farvet, hvis man er ejer af en båd, jeg har nu haft 5 sejlbåde og de 2 sidste har været Bavaria, det har jeg ikke fortrudt, derfor også nr 2 Bavaria, jeg syntes det er meget svært at finde en argumet for at give op i mod det dobbelte for en båd, som måske fra gammel tid havde et fint navn ( nu konkurs ) men jeg må tage hatten af for dem der giver dobbelt pris for noget ekstra lak på træværk, og måske er der kælet lidt mere for nogle detalier, men Motor, Spil, mast, sejl, instrumenter er samme type og Kvalitet som de dyre både og skrog er i en meget kraftig kvalitet, design kan jo altid diskuteres, men der ligger disse både i føre trøjen også. Kapsejlads ja det er jo en crusing båd, men også der er rygtet forældet, hvis vi kigger rundt i sejlkubberen så ligger Bavariabådene også i foretrøjen langt de fleste steder.
Mvh en farvet kommentar.

Gert Bundgaards billede

Mon ikke det mest handler om stil og image?

Alfa Romeo har et ry for at lave biler i dårlig kvalitet, men de har alligevel et fantasisk godt image. Skoda har et ry for at lave rigtig gode biler, men de kommer vist aldrig til at give deres ejere noget street-credit.

Spørgsmålet er så bare, om man er villig til at betale for et produkts image-værdi. De fleste vil måske sige nej, når man spørger dem. Men når det kommer til stykket, så er de færreste af os helt immune. Og da specielt, når det drejer sig om luksus-anskaffelser.

Personligt er jeg ikke særlig hårdt ramt af snobberi. Jeg kører koreaner-bil og sejler i en polsk-bygget båd. Til gengæld snobber jeg så, når det drejer sig om stegepander, jeans og stereoanlæg. Der er god økonomi i at være sparsommelig på de store ting og slå sig løs på de små.

Men jeg har ikke noget problem med, at andre udlever drømmen om en X-yacht eller en Porche. Og når de så har betalt dobbelt op, så er det helt ok, at de er stolte af statussymbolerne. En lille smule misundelig er jeg nok også Wink

Jesper Hansens billede

Jeg vil give Gert Bundgaard ret - det handler nok mere om stil og image end så meget andet. Jo, selvfølgelig kan man se forskel på en båd til 1 og 4 millioner kroner. Nogle gange er det valget af materialer, der gør en båd bliver dyrere end en anden. Sådan er det.

Eksempelvis er Apple også dyrere end en alm. pc - det handler igen om image og stil. I bund og grund er begge jo en computer.

Jeg synes det handler om, hvad man selv har det bedst med. Vælg den båd der passer til dine behov, fremfor hvad der er "fint". Personligt kan jeg da snakke med alle, når jeg sejler rundt- Herregud det er jo ikke båden, det kommer an på!

Men derfor kan jeg da godt drømme om en stor dyr og fed båd. For mig bliver det nok bare en drøm, for jeg kunne aldrig finde på at bruge SÅ mange penge på en båd, fordi mærket var "rigtigt". Jeg synes man får meget båd for pengene, og synes man burde rette kritikken mod både Bavaria og Hanse bådene - begge er jo billige modeller, hvor man får meget båd for pengene.

Måske handler det også om, at nogen måske har givet for meget for deres båd? Og derfor retter kritik mod de billige både?

Nå sikke en masse tanker.

Ohøj fra Jesper.

Allan Lavridsens billede

Hvordan er gensalgsværdien ? Taber den hurtigt i værdi fordi der er så mange ?

Lars Petersens billede

Hej Allesammen!

Tak for en række rigtigt gode svar og synspunkter!

Jeg er som sagt nybegynder på sejlbådsmarkedet, men hælder også til en Bavaria, da jeg ikke er født bådebygger fra naturens side og derfor ikke har mod på at starte det helt store renoveringsprojekt.

Desuden går jeg netop efter en cruiser, og som Bob jo også siger, så ser den jo ud til at klare sig i sejlklubbernes tabeller (omend kun af numeriske årsager?).

Jeg havde også tænkt på en 4-5 år gammel båd som udgangspunkt - hvad er så bedst: En Bavaria 30 eller en Bavaria 32? Familien er foreløbig på 3 personer og jeg er velsagtens den, der kommer til at stå for det meste af sejladsen selv. Kan de forholdsvis enkelt sejles alene af en nybegynder?

Lars

HOs billede

Hej
Bavaria taber procentvis ikke mere i værdi end andre både.
At der er mange til salg, skal du betragte som båden er populær.
Hold dig fra nyere mærker der er kommet på markedet de seneste år, de er ikke gennemprøvede som Bavaria, okay de er billige, men når du ser udbuddet er der nok en grund til der ikke er så mange til salg.
Tips til køb af Bavaria.
Bedste køb er nok tre til seks år gammel, ser du på priser på www.yachtdatabase.com så er der nogle som er billigere end andre, men det er vigtig at se på hvad udstyr der er i båden, og om der er lavet forbedringer, det løbet nemt op i 100K - oliefyr - ekstra batterier - autopilot - kortplotter - min plotter kostede alene 28000K - er der varmt vand i bruser på toilet og badeplatform o.s.v
Pas på billige både fra Tyskland, rigtig mange har været udlejningsbåde.
Min kone kunne ikke styre båden vi havde før, en Maxi 87 med rorpind, især ikke holde den i vindøjet når jeg skulle sætte sejl, men efter vi har fået en med rat, går det rigtig fint, som hun siger "det er jo som at styrer en bil"
I B30 C er længden på forkøjerne så jeg med mine 182 cm sagtens kan ligge godt, i B31 har de kortet køjen så den bliver for kort, vigtig i afprøver dette før køb.
For at kunne sejle alene, er der nogle ting, især i Bavaria du skal være opmærksom på.
Svagheder - termostat og blæser i køleboksen - pap døre - grim finering på skotter - støjdæmpning i motorrum - men ellers er det (kan blive) en kanon båd.
Se evt. nogle af mine forbedringer: www.kortlink.dk/9sxk
eller: https://picasaweb.google.com/110264661034307730746/Bavaria#

Gert Bundgaards billede

Hej Lars,

Jeg kender ikke de to både, du nævner, men jeg er sikker på, at du sagtens kan håndtere en båd i den størrelse uden noget særlig hjælp. Det er altid rart med en hjælpende hånd, når der skal lægges til. Eller en, der kan passe rorpinden, medens du håndterer sejlene. Men ellers er det ikke noget problem, at du er alene om bådhåndteringen.

Men hvorfor skal det absolut være Bavaria? Det er ikke, fordi jeg vil fraråde Bavaria, men jeg er da ikke sikker på, at de er billigere end så mange andre både. Jeg ville tage rundt og kigge på flere mærker og så få tilbud på hele pakken. De priser, der reklameres med, er uden transport, søsætning og bundmaling. Og der er også altid en masse udstyr, som ikke er med.

Brochurernes priser er også med standardsejl, og de er vist ikke altid gode nok. Så måske er der på nogle både en væsentlig mer-udgift til at få opgraderet sejlene.

M.h.t. bådens udstyr, så ville jeg ikke undvære en rorpindpilot. Og jeg ved af erfaring, at det er en kompliceret opgave selv at montere den. Der skal føres strøm til hækken, og hvis rorpinden er lavet i metalrør, skal der laves et beslag. Du kan måske nok undvære autopiloten, hvis du altid har andre med i båden til at holde pinden. Men hvis du vil sejle helt alene, så er den svær at undvære.

Birgitte Larsens billede

Jeg er fuldt ud tilfreds med vores Bavaria båd. Hvis jeg skal komme med lidt kritik, så er dørene ombord meget tynde, men det er vist allerede nævnt. Det kan godt være, at vi udskifter dem med tiden. Nogle hængsler og beslag ruster også lidt med tiden - men ikke værre end de kan skiftes.

Ellers synes vi, at man får rigtig meget båd for pengene. Det er rart, at båden har rat - det gør det meget nemmere at styre den. Det betyder også at vores barnebarn faktisk kan styre båden uden problemer.

Synes da heller ikke at det er mindre fint at sejle Bavaria. Der er nok nogle der har ondt i R.... over at de har givet så meget for deres båd. Vores Blue Dreams skal i hvert fald ikke sælges, vi elsker hende overalt på jorden.

Lars Petersens billede

Jeg har nu kigget mig meget omkring på nettet, og fik også lokket min bedre halvdel med ud og se på forskellige brugte Bavaria i størrelsen 32-37 forleden dag (og hun løb ikke skrigende bort).

Jeg tror størrelses (og prismæssigt) at jeg ville være mest interesseret i en brugt 30, 31 eller 32 model - men kan man egentlig benytte salonens sofaer som køjer på alle modellerne? Udfra diverse annoncer, ser det nemlig ud til, at flere opgiver eksempelvis 30´eren med kun 4 sovepladser?

Jeg er ved at have sporet mig ind på mit/vores behov for en båd, og 6 sovepladser synes jeg er ret vigtigt, selv om vi måske ikke er 6 ombord hver gang vi skal på tur.

Lars

HOs billede

Hej
I en B30 kan man fint ligge på de to sofaer i salon.
Det vil nok være nødvendig at fjerne ryghynden, for at få en god bredde.
Med min store korpus og 182 cm kan nemt tage en god morfar på et par timer på sofaen, uden at fjerne ryghynden.
Men jeg vil mene cockpittet er for lille til 6 voksne i en hel weekend.
Men det er en fordel med det faste glasfiber konsol i center, den lille kortbenede kone og børn glide ikke over på modsatte kistebænk, når vi vipper om i 40 grader Smile)
Men derimod er salonbord så stort, at man kan sidde mindst 8 personer omkring den Smile
Den er mega stor, og det syntes vi er rigtig godt, sikke´n masse god mad og rødselsvin der kan stå på bordet.
MEN sørg for at få en prøvetur i forskellige både.
Husk på at tjekke hvordan du vil sejle ene mand - der er ikke løjgang i cockpit, se placeringen på hal til storskøde, den helst være ført tilbage, og det er den std. ikke på mange af de mindre Bavaria.

Jesper Thomsens billede

I min søgen efter ny båd, har jeg forsøgt at være åben overfor alle mærker, selvom mange nyere både ikke siger mig så meget. Til gengæld kan ældre både synes alt for dyre ifht til både der er 5-10 år gamle. Jeg har set på flere ældre både, og på nyere Beneteau, Elan, Jeanneau, Hanse og Bavaria. Beneteau og Elan overraskede lidt, de var egentlig bedre end ventet, en ok finish, og nogenlunde godt dimensioneret(specielt First). Jeanneau giver smæk for skillingen, dog uden at sige mig så meget. Hanse virker skrabede, lidt for megen plast, men ellers rimelige, og så er de hurtige, ligesom Elan. Bavaria overraskede mig negativt. Jeg synes materialer, samlekvalitet og finish halter langt bag de andre, og så bryder jeg mig ikke om udseendet, specielt på de nyeste.
Det er selvfølgelig en generalisering, jeg har jo ikke set alle modeller, dog 3 Bavaria. Generelt falder kvaliteten, jo nyere, jo ringere.

Det er bestemt ikke for at starte en mærkekrig, men når en spørger, må det være ok at svare. Og selvfølgelig er mange glade for deres Bavaria, vi prioriterer jo forskelligt. Mange vil nok synes min er noget gammelt, tungt skrammel

Annonce