Genskab bådens glans - slib gelcoaten

Trine Søes billede
4.916665
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 4.9 (12 stemmer)

Det er ikke spor besværligt at få en skinnede gelcoat igen. Bådens gelcoat bliver medtaget af konstant udsættelse for sol, forurening og slidtage. Glansen og farven i gelcoaten kan virke mat - selvom man har poleret båden. Heldigvis eksisterer der en nem løsning på problemet. Sejlnet har testet et mat poleringssæt fra Mirka Scandinavia. Sættet indeholder abralonpuder i forskellige slibekorns størrelser, der kan sættes direkte på en slibemaskine. Netop fordi kornstørrelsen er så stor, er det muligt at slibe gelcoat uden at ridse og skade den.

Vi har valgt at teste sættet fra Mirka på en 25 år gammel Maxi Magic. Båden fik sidste år pillet fartstriberne af, og det har bevirket, at der er en synlig farveforskel i gelcoaten. Man kan med andre ord sagtens se, hvor striberne har siddet henne. Vi er spændt på, om en slibning af bådens gelcoat vil kunne få denne forskel til at forsvinde, samt om båden vil fremstå mere hvid efter behandlingen.

File 3320

Meget tydeligt at se, hvor fartstriberne har siddet

Kom godt igang - det skal du bruge

Det kan betale sig at gøre alting klart, inden man går igang med projektet. Man skal bruge: Abralonpuder i korn 2000 og 4000, polerskive, en vandforstøvningsflaske, vand, slibemaskine, mikrofiberklude, poleringsmiddel, voks, tid og knofedt. Når det er på plads, er det blot at kaste sig ud i projektet.

Slibeprocessen startes

Er båden meget beskidt, skal den først vaskes. Vi valgte at gå direkte igang med båden, der har stået vinteren over på havnepladsen. Det vil sige, at den selvfølgelig ikke var ren, men heller ikke møgbeskidt. Vi startede med at påføre abralonpuden i korn 2000 på slibemaskinen. Der arbejdes opad i kornstørrelse for at få den pæneste resultat. Det vil sige, at vi starter med korn 2000 og slutter med korn 4000.

Vi påførte rigeligt med vand på slibeskiven ved hjælp af en forstøvningsflaske. Det er vigtigt, at man ikke er sparsom med vandet. Det er helt klart nemmere at slibe, når abralonpuden er mættet med vand.

File 3308

Der skal påføres rigelig med vand på abralon slibepuden

Start fra fribordets øverste punkt og arbejd dig nedefter. Brug rolige bevægelser. Maskinen gør arbejdet for dig, så der er ingen grund til at presse specielt hårdt mod gelcoaten. Vi var selvfølgelig først nervøse over at slibe i bådens gelcoat, og ikke mindst at lave varige mærker, fordi der udvikles varme fra slibningen. Vores angst var dog uberettiget, hvis blot slibepuden holdes fugtig, går det som en leg.

File 3319

Begynd foroven og bevæg slibemaskinen nedefter

Brug en mikrofiberklud

Når et stykke er slæbet færdigt, aftørres det med en mikrofiberklud. Det kan ikke betale sig at stå og fedte med gamle klude eller viskestykker, det samler ikke op i dybden. Med en mikrofiberklud, der lettere fugtig, får man opsamlet meget mere støv, fedt og sliberester. Det letter arbejdet, at man ikke skal tørre over flere gange.

File 3307

Aftør med en mikrofiberklud - den samler alle de små sliberester op

Når hele bådens fribord har fået med korn 2000, skiftes der til den finere korn 4000. Teknikken er den samme som med korn 2000. Det vil sige, at der skal rigeligt med vand på slibepuden, og så skal der slibes oppefra og nedefter i rolige bevægelser. Aftør med en mikrofiberklud. Det skummer mere, når der slibes med korn 4000. Vi erfarede igen, at det var nemmere at tørre af undervejs, når overfladen var en anelse fugtig - fremfor at lade sliberesterne tørre ind på båden. Så frem med mikrofiberkluden igen.

Polering og voks for et mere skinnende resultat

Når slibearbejdet er færdigt, er båden klar til at blive poleret. Det er nødvendigt at behandle båden, da der skal skabes en smudsafvisende overflade på gelcoaten - ellers vil slibearbejdet være forgæves efter blot en sæson i vandet.

Vi har valgt at polere med Hempels Custom Marine Polish. Det er vigtigt, at du følger vejledningen for at opnå det bedste resultat. Hempels Marine Polish må for eksempel ikke påføres i solskin eller ved temperatur under 5 grader. Påfør marinepolishen i rigelige mængder ovenpå den nyslebne gelcoat. Vi brugte en blød klud til at fordele polishen henover fribordet.

File 3311

Her er båden blevet smurt ind i Hempels Custom Marine Polish

Når polercremen er tør, kan den tages bort enten per håndkraft eller med en polermaskine. Efterfølgende skulle båden gerne fremstå med en mere skinnede gelcoat.

File 3323

Båden er nu polering og klar til voks

For at bibeholde det gode resulatet valgte vi også at vokse fribordet. Til det brugte vi Hempels Wax and protect.

File 3310

Vi valgte at bruge Hempels Wax and Protect og en poleringspude fra Mirka Scandinavia

Påfør den flydende voks til poleringspude fra Mirka Scandinavia. Poleringspuden har velcro på bagsiden, som nemt hæfter sig til slibemaskinen - helt på samme måde som abralonpuderne. Overfladene på poleringspuden er let knubret, der påvirker, at luft kan trænge ind og nedkøle samtidigt med, at der påføres voks på båden.

File 3321

Her har båden fået et tyndt lag voks, der skal tørre i 5-10 minutter

Det er vigtigt, at voksen påføres i et tyndt lag. Påføres voksen i et tykt lag, er der mere arbejde bagefter med at fjerne det overskydne voks. Igen startes der oppefra og arbejdes nedefter på fribordet. Voksen skal tørre 5-10 minutter, hvorefter det overskydne voks kan fjernes. Efterfølgende har båden en smudsafvisende overflade.

Resultatet er virkelig flot

Båden er blevet virkelig flot og skinnende. Farveforskellen i gelcoat er næsten væk. Med andre ord man skal vide, hvor striberne har siddet for at kunne se forskellen. Gelcoaten skinner, som man kun ser på helt nye både.

File 3309

Her ses forskellen tydeligt - den nedre del er hvid og skinnende - mens den øvre del er grålig og mat

File 3322

Der skal ses virkelig godt efter for at kunne se den gamle farveforskel i gelcoaten

Det var supernemt at slibe med abralonpuderne. Slibepuderne er meget drøj i brug, faktisk så meget, at man ikke rigtig opdager, de bliver dårligere til at slibe. Vi valgte dog at skifte slibepude på bestemte punkter undervejs. På den måde var vi sikret et ensartet resultat hele vejen rundt om båden.

Det er et klart plus, at der kun slibes med vand og ikke skrappe kemikalier. Det er nemt og ligetil, og det kræver kun, at man har tid og tålmodighed til at gennemgå alle trin fra slibning til voksning. Men man bliver mere motiveret, når man kan se forskellen undervejs i arbejdet.

Foto: Sejlnet.dk

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Dani Schulzes billede

En super beskrivelse i her kommer med.
Man kan også bruge Polér Pasta fra TopGearMarine. Det er en 3 Trins Slibning som fjerner ridser og genskaber dybde shine/ blankhed i Gel Coaten. Der sluttes som i også anbefaler altid af med en voksbehandling som værner om den polering som du har slidt for ;0)

Endnu en gang tak for et godt indlæg.

Mvh.
BOATOX Nordic Yacht Care

Dani Schulze

Andrés billede

Hvor lang tid tager sådan en omgang?

Claus Lindegaards billede

Super artikel...

så er der indkøbt Abralon til den store guldmedalje..

faktisk var der så at sige næsten udsolgt hos vores ydstyrs pusher, Tempo Bådydstyr i Ishøj, da folk virkelig har fået øjnene op for produktet efter deres entré i Bellacenter.

nu du jo brugte et par dage på det, alene, jeg påtænker at lægge ud alene om formiddagen, og får så hjælp senere på dagen, men når nu man har afsluttet med 4000, kan det så godt vente med polering til dagen efter??

Mvh

Claus.

Tom.Ms billede

Hey - super artikel, der giver blod på tanden. Er det en excentersliber som du/Trine har anvendt? og skal den køre med forholdsvist lave omdrejninger - dvs. de lave trin på sliberen? Hvor mange Abralonpuder brugte i ca. til slibningen?
Mvh. Tom

Trine Søes billede

Hej Tom

Velkommen om bord på Sejlnet. Jeg brugte et sted mellem 8-10 puder på min båd. Den er 8 meter lang og 2,55 meter bred. Abralon puderne er virkelig drøje i brug, så længe de får rigeligt med vand. Jeg brugte en ganske almindelig excentersliber, der kun kunne køre i en hastighed. Det gik fint. Det er vigtig ikke at masse på, men lade maskinen gøre arbejdet. Invester i en god mikroklud til at tørre efter med, når du har slæbet. En alm. Klud tager kun en brøkdel og du tørrer bare skidtet rundt.

Jeg ved, at du kan købe et samlet sæt fra Mirka Scandinavia. Jeg er meget glad for resultatet, og båden er nemmere at holde ren efterfølgende.

Mvh

Trine

Tom.Ms billede

Hej Trine

Tusind Tak - glæder mig til at komme i gang til foråret - det varer jo desværre lidt....! mvh. Tom

Trine Søes billede

Tom - ja jeg venter også utålmodigt!

Bent Aeroes billede

Halløj

Ja-ja, vi er mange der længes, men "lige om lidt" er det forår og... Smile

Jeg er først lige blevet opmærksom på "sejlnet" - og ser så din artikel om at "genskabe" glansen i den gamle gelcoat. God artikel og der var jo nogle spørgsmål, jeg godt ville have svar på, men Tom kom mig i forkøbet, for det var lige det samme jeg ville have spurgt dig om - men så kan du jo fortælle mig: Du skriver du brugte 8 - 10 pad´s. Var det i alt, både korn 2000 og korn 4000 - eller hvordan skal det forstås???

Min båd (Ballad) er jo 9,40 m. (30 fod), så det burde jo være nogen lunde det samme. Den er blå min gelcoat, ved du om kravne er anderledes i det tilfælde?

På forhånd tak for svar - jeg er glad for at jeg fandt Jer Smile

VSH: Bent Aeroe

Tom.Ms billede

Hej Bent

Min båd er 28 - 29 fod og jeg har købt 2x3 af hver som kostede mig ca. 560,- DKK. Jeg sliber til påsken og satser på, at der rækker. Vil bidrage med mine erfaringer her på siden. Jeg har tænkt mig at starte processen med en kemisk Gelcoat renser først og se, hvad der sker, men jeg er overbevist om, at slibningen bliver nødvendig. Vil gå forsigtigt til værks og korn 2000 - 4000 er jo forsigtigt. Min nye båd ligger i Sverige 500 km. væk, så glæder mig til processen og få den hjem i havn, Mvh. Tom

Bent Aeroes billede

Halløj

Tak for svar - jo´m, så får vi at se hvem der bliver færdig først, det er ved den samme tid jeg går i gang. Jeg forsøgte sidste forår, at få farven tilbage ved almindelig vandslibning, men det var lige i overkanten besværligt - og lige pludselig var det forår... - og der skulle jo også sejles... - og når jeg sejler ser jeg jo ikke mit fribord... Smile

Men så var der en af de andre sejlere her nede - i Faaborg - der anbefalede mig at kigge ind på den her side, fordi han havde set Trine´s indlæg, men han kunne ikke huske hvad produktet hed. Men nu prøver jeg det, det kan jo nok ikke blive værre end det ser ud nu. Jeg holder også siden underrettet om de erfaringer jeg gør mig.

Det vil sige, at prisen er rundt regnet 46,50 kr. pr. stk. - så skal det da også virke. Nå, det koster at ha´ den hobby vi har valgt. Det kan godt være det er billigere med peddigrør, men jeg tror ikke det er på højde med det at sejle.

Mvsh: Bent

Trine Søes billede

Mener at jeg brugte 4-5 af hver korn 2000 og 4000. Men som sagt brug masser af vand...

Bent Aeroes billede

Halløj

Godt så - og tak for rådet. Så må jeg jo se om det er meget vanskeligere at få dybte i en meget mat, blå gelcoat, det er det sansynligvis. Jeg vil beskrive forløbet her på siden.

Mvsh: Bent

Tom.Ms billede

Hej

Er nu startet processen med vandafslibning jf. Trines artikel. Først anvendte jeg som afvaskning Hellers marinerens og godt med knofedt. Så blev jeg næsten færdig med første omgang slibning/pudsning med Abralonpuderne 2000 og det gik faktisk ret godt synes jeg. Blev stoppet af forrygende sibirisk kulde oppe i Västervik Sverige, så fortsættelsen er udskudt til påsken. Smider lige et billede af mellemresultatet og lige fra den vinkel kan man jo kun være lykkelig og tilfreds så langt. ........fortsættelse følger Mvh. Tom

File 9252

Trine Søes billede

Kanon Tom - kulden har også rent Dragør

Bent Aeroes billede

Halløj

Hvor f..... bliver det forår af?????

Jeg har så købt Abralon´er i "kassevis" - 3 æsker med 20 skiver i hver. I første omgang fik jeg to hjem, en med korn 2000 og en med korn 4000. Så var det jeg talte med en "glasfibermand" jeg kender her i Faaborg og han mente ikke jeg ville få noget som helst ud af, at starte med korn 2000 - det er det han laver finish med (han er professionel med eget firma) og han mente heller ikke jeg vil kunne bruge korn 4000 til min båd, der er meget "medtaget" i gelcoaten. Nu var "gode dyr rådne", for jeg kunne ikke bytte de skiver jeg allerede havde købt. Jeg besluttede så, at købe en æske med korn 1000 og starte processen med dem og så bruge korn 4000 til finish.

I dag var jeg nede og lave et forsøg - det er stadig for koldt til det egentlige arbejde - og dette forsøg viste, at det bliver godt hvis jeg gør som jeg har planlagt. Jeg brugte ikke maskinen i dag, men kun håndpolering og det var ikke optimalt med den polish og flydende voks pga. temperaturen.

Men resultatet er godt og jeg ser frem til at få hele båden blå igen. Jeg sætter et par "før og efter" billeder ind (hvis jeg kan finde ud af det) - og vender tilbage med en større "raport" når jeg er færdig (og på vej ud af havnen...).

Mvsh: Bent

NB: Jeg kan ikke finde ud af at sætte billeder ind...

maskinmesterens billede

Hej Bent,

således ligger du billeder ind i kommentarfeltet

Først skal du skifte til editor - klik på "Aktivér Rich Text" nederst til venstre for kommentarboksen
Når du så har fået editor menuen frem, klik på ikonet med et billede
Upload et billede igennem editoren
Vælg en størrelse

Viola færdig

mvh maskinmesteren

Bent Aeroes billede

Halløj

- og tak, det vil jeg så prøve næste gang, for nu kan jeg jo ikke komme tilbage (redigerer) indslaget, så det må vente.

Mvsh. Bent

oems billede

Nu kommer lige det helt dumme spørgsmål fra ham med kontorfingrene:

De fleste excenterslibere er 125 mm, mens abralon-skiverne ser ud til at være 150 mm. Hvordan klarer I det?

Jeg skal i anden sammenhæng alligevel ud og investere i en excentersliber, så jeg kan jo lige så godt få en der kan bruges til abralon også. Og til at polere, til at slibe bundmaling af osv.

Trine Søes billede

Det har jeg slet ikke tænkt over, for skiverne passede perfekt til min excentersliber. Måske andre kan komme med inputs?

Tom.Ms billede

Hej OEM

Det er ikke et problem med størrelsen, når forskellen ikke er større. Har selv anvendt mindre maskine til større puder. Bare klø på...!

Er selv lige blevet færdig i Sverige og skriver herom om lidt - mvh. Tom

oems billede

Tak ska du ha Smile

Så køber jeg nemlig en 125mm excentersliber, - dem er der flest af.

Og jeg skal da også prøve en abralon-pude, - når tid kommer..

Tom.Ms billede

Hej OEM

Vil foreslå at købe en sliber af god kvalitet - ikke nødvendigvis den dyreste - men en sliber, hvor du kan justere på hastigheden. Du skal passe på ikke at køre med maksimal hastighed for at forhindre evt. brændmærker. Jeg kørte på trin 2 ud af 6 på AEG excentersliber fra Harald Nyborg - koster vidst ca. 400 - 500,-kr. Den er kanon og har endvidere en stile or rolig opstart for netop ikke at få brænd- eller dybe slibespor. Mht. Abralon puderne skal du blot forstøve den med rigeligt vand, så de er våde - det minder mere om pudsning end slibning. Mvh. Tom

Bent Aeroes billede

Halløj

Jeg vil anbefale dig, at investerer i en polerermaskine til det øvrige polererarbejde og ikke bruge exentersliberen til den del af jobbet - nu du skal investerer alligevel. Du kan købe en relativ god (og i hvert fald billig) polerermaskine i "JEM & FIX".

"det var bare det jeg ville sige - hej"

Mvsh: Bent

Bent Aeroes billede

File 9578File 9579File 9581File 9583Halløj Nu hvor jeg har fået at vide, hvordan jeg indsætter billeder, vil jeg i forlængelse af mit indlæg i går lige vise de billeder jeg vil illustrerer det forløbige resultat. Mere følger senere, når det bliver varmere og vejr til at polerer . Mvsh: Bent

Trine Søes billede

Hold da Bent - sikken forskel. Du må endelig tage flere før og efter billeder af båden. Det gør da en kæmpe forskel.

Bent Aeroes billede

Halløj

"Javel "skipper" - ska´ nok "fotodokumenterer" projektet..." Smile

Nu venter jeg lige et par dage, til der kommer lidt flere plusgrader i luften, så jeg kan opnå så godt et resultat som muligt.

Mvsh: Bent

Tom.Ms billede

Hej folks Så er min proces færdig for i år..! Det var arbejdsomt for at blive i den positive udlægning, men resultatet fantastisk og mere end hvad jeg kunne have ønsket. Jeg fulgte Trines overordende plan uden svinkeærinder, selvom fristelsen altid lurer lige om hjørnet. 1) kemisk afvaskning med Hellers grundmarinerens - aftørring med tvist 2) Vandslibning med Abralon 2000, + aftørring med fiberklud + tvist (knofedt) 3) Vandafslibning med Abralon 4000 + aftørring med fiberklud + tvist (knofedt) 4) Polering med Farecla 3 polerpasta fortyndet i vand + restaftørring med tvist (knofedt) 5) Voksning med produkt fra Hempel + efterpolering med tvist.

Og her er vi så....!

 File 9589

File 9590

Mvh. Tom Smile

Tom.Ms billede

File 9593

......og NB startede i øvrigt her fra. Tom

Bent Aeroes billede

File 9670File 9671File 9672Halløj - nu endelig i foråret... Jeg mener dog det endnu er for koldt til at polerer og vokse, men jeg er gået i gang med at "Abralon´erer" og vil lige vise resultatet af første étape. Jeg har fundet et polerer/slibemiddel, der er væsentlig bedre end det jeg har fra 3M. Jeg vil beskrive det i næste indlæg, som forhåbentlig er det sidste i forbindelse med genskabelsen af "Malin Too´s" gelcoat. På det sidste af billederne kan man ligefrem se forskellen på glansen - det er det "nye" middel på den foreste del af stævnen. Mere følger senere på foråret - jeg regner med (og håber på), at jeg kommer i vandet om ca. fjorten dage i min "højglansede" Ballade. Mvsh: Bent

Bent Aeroes billede

Halløj Det er ikke fordi Trine´s anbefaling af "Abralon" er noget skidt, men det er min gelcoat der er mere medtaget end først antaget. Når jeg kom ud på de større arealer kunne jeg se, at jeg ikke kom "i bund" i den meget matte gelcoat - selv om jeg startede med korn 1000.

File 9734

Et nyt forsøg med korn 500 viste sig noget bedre, så selv om jeg næsten var færdig med det kvarte "skiv", besluttede jeg mig for at bestille nogle pads korn 500. Der er knap en uges leveringstid, så jeg er altså forsinket lidt.

Jeg vil bruge ventetiden til at ordne dækket, så der er ikke tale om spildtid, men omrokering af procedurene. Nu vil jeg håbe det gode vejr fortsætter, så jeg "kun" bliver den uge forsinket. Jeg havde ellers satset på at komme til træf i Juelsminde, men lad os se om jeg når det.

Go´ week-end - mvsh: Bent

Tom.Ms billede

Hej Bent - jeg snakkede med Hellers i Kastrup i forbindelse med indkøb af diverse grej til processen. Værftmanden derinde gjorde mig opmærksom på, at Abralon-puderne "sliber" og renser gelcoaten, men at glansen skal tilvejebringes ved efterpolering og voksning. Blot så du ikke tænker, at gelcoaten alene kommer til at skinne af Abralon. Fortsat lykke og humør med arbejdsprocessen. Mvh. Tom

Bent Aeroes billede

Halløj

- Tom og tak for rådet. Jeg er godt klar over, at det kræver polering og voksning, men - som man også kan se på det foto jeg satte ind - er min gelcoat MEGET mat og jeg er nød til at rense dybt i den, inden jeg polerer og vokser, hvis jeg vil have et godt resultat. Havde båden bare været hvid, var problemet ikke så overvældende, men alle de "gamle epoxykrydsere" (fra halvfjerdserne), der enten er røde eller blå har altid haft problemer med sol, vind og vejr.

Jeg får helt sikkert brug for dine gode ønsker for projektet - så tak for dem Smile

Vi ses på havet engang - mvsh: Bent

Bent Aeroes billede

File 9906File 9907

Halløj

Som lovet, har jeg jo "løbende" berettet lidt om forløbet af mit projekt, selvom jeg ikke har raporteret om hele jobbet. Men - som alt andet - får sådan en "selvpålagt" opgave jo en ende og nu er jeg endelig færdig med hele mit fribord - og for f..... hvor er det blevet flot. Båden har ikke været så flot i den tid jeg har ejet den, end ikke dengang jeg overtog den i 2005.

Jeg er ganske overrasket over hvor effektive disse "vandslibningsrondeler" er og der er ganske mange folk her i Faaborg, der har fulgt mit arbejde og som også har købt produktet til eget brug. (Mon jeg kan få lidt honorar fra Mirka i Finland for mit salgsarbejde af Abralon).

Jeg må indrømme, at jeg nok har brugt flere skiver end de fleste af Jer har brugt, men som jeg også har vist, var min gelcoat ganske "medtaget". Jeg var jo helt nede og starte med korn 600 (så 1000, 2000 og 4000), så der er taget ganske meget af gelcoaten og jeg tror ikke jeg kan bruge samme metode næste gang, men må nøjes med en almindelig polering og voksbehandling. Hvis det viser sig, at der skal mere til næste gang, vil det medføre en omlakering.

Men den tid ; den sorg - i morgen skal jeg i vandet og så tænker jeg ikke mere på det knokkel jeg lige har været igennem. Jeg "smider" lige et par foto´s i af det færdige projekt og vil lige sige tak til Trine ("Sø´e" Trine) for det gode råd.

Mvsh: Bent

Torben Jørgensens billede

Hej Bent..

Det ser satme godt ud!!.. undskyld jeg bander!. Prøv evt. at holde det i ave med Renskib´s produkter fremover. Iflg. min erfaring er det et knald godt produkt.

http://www.sejlnet.dk/log/torben-joergensen/aslak-klar-til-moede-vandet-...

Og!! .. få så det skiv´ i vandet!! Smile

Vh
/Torben

Bent Aeroes billede

Halløj

Tak for rådet - det er nok værd at prøve, for at bevare resultatet.

Og- ja, jeg er jo på vej, men ska´ jo lige bundsmøre og så vente på "manden med lastbilen" Smile

Mvsh - vi ses på havet: Bent

Trine Søes billede

Hold da op hvor er det blevet flot! En gevinst er helt sikkert også, at båden bliver nemmere at holde ren. Det er i hvert fald min erfaring.

Bent Aeroes billede

File 9923 File 9924 File 9926

Halløj.

Jo jo´m, så lige her til sidst - for at bevise, Torben, at Malin Too skulle i vandet i dag smiley - er her et par billeder mere og det er udelukkende fordi jeg er helt "overstrømsk" over resultatet - jeg syntes fandeme også den er blevet flot - tak for alle råd og fiduser. 

Det er jo  rigtigt nok det Trine siger, at det bliver lettere at vedligeholde gelcoaten og til det er der flere - foruden Torben - der anbefaler produkter fra "Renskib". Jeg kender slet ikke disse produkter, men hvis de er bare halvt så gode, som Abralon (som Trine anbefalede), er det værd at forsøge med til efteråret - MEN. "Den tid den sorg..."  

Nå, men nu skal der lige rydes op, gøres rent, slåes under og i øvrigt gøres klart skib - så skal der sejles.

Jeg håber vi ses "derude" - mvsh: Bent

pelle-bs billede

Hejsa.

Jeg har netop overtaget en "træt" Albin Ballad som jeg ønsker at pollére op igen. Kan denne metode også bruges inde i cockpittet eller er det kun til fribordet?

Bent Aeroes billede

Halløj

Jeg vil tro, at du godt kan anvende Abralon i cockpit og på dæk, men jeg vil tro det skal gøres uden maskine.

Men: Tillykke med din Ballade - og held og lykke med projektet

Mvsh: Bent

Carl Præsts billede

Halløj folkens.

Lad mig lige benytte dette forum til at hilse på jer alle. Nogle af jer kender mig sikkert som Mirka manden der mange gange har stået på bådmesserne og demonstreret Abralon fra Mirka.

Siden sidst har jeg startet min egen en gros virksomhed www.carls.nu som er 100% specialiseret i slibematerialer, og derved kan klare alle behov for slibning til blandt andet træ, maling, glasfiber og gelcoat.
Alle vore produkter sælges på vores webshop, og vi har fri levering (alt leveres fragtfrit), levering foregår som udgangspunkt dagen efter med Post Danmark.

Med alt dette i lasten, vil jeg melde mig ind i kampen med at yde kvalificeret rådgivning til alle som har behov for det. Jeg kan kontaktes på min e-mail adresse carl(at)carls.nu eller på telefon 51378225.

Jeg kan også være behjælpelig med levering af virkelig høj-kvalitets sliberondeller, på en stærk ryg af folie i stedet for de traditionelle papir sliberondeller. Disse leveres i alle korn fra P40 til P2000, og findes tilmed til alle typer excenterslibere i 125mm og 150mm. Denne type sliberondeller kan anvendes til både tør- og vådslibning.

Endelig har vi søsat et renoverings sæt som vi kalder ”Carls Marine Pre Polishing Kit” Dette består blandt andet af vandslibepuder ligesom i kender Mirkas Abralon, dette sæt indeholder P1000 - P2000 og P4000, i alt 10 stk. Vi sælger dette sæt leveret i Danmark.
Se mere på dette link: http://www.carls.nu/tilbehor/ovrige-produkter/carls-marine-pre-polishing...

Husk at brugen af denne type rondeller giver en fantastisk effekt på nedbrudt gelcoat, men det er blot et forstadie til polering, ligesom rubbing. Efter vandslibning af gelcoat med P4000, skal der slutbehandles med en fin polering og slutbehandling med voks.

Som sagt - Spørg mig herinde, smid mig en e-mail, eller giv et ring om der er noget som jeg kan hjælpe med.

Med venlig hilsen

Carl Præst

ResenSailss billede

Rigtig fin beskrivelse.

Tørslibning er efter min mening no-go på gelcoat. For det første kan det blive så varmt, at gelcoaten bliver blød og krakelerer. For det andet er det svært at styre hvor meget man sliber af, og så er det rimeligt sundhedsskadeligt at rende rundt i gelcoatstøv. Vådslibning er det eneste rigtige.

Når vi sliber gelcoat på kundebåde, så bruger vi altid 3M vådslibepapir - og altid i hånden. Oftest starter vi med korn 800 (hvis den er meget slidt), derefter korn 1200 og til sidst 1500. Så får den en tur med polermaskine med 3M Marine Imperial Compound (det bedste polermiddel der findes i hele verden - uden undtagelse).

Ofte kan man i øvrigt nøjes med 3M Marine Imperial Compund, da det er ekstremt effektivt.

Vi har prøvet mange ting gennem årene, men denne løsning er helt klart den bedste og mest skånsomme.

Husk på at gelcoaten ofte kun er ned til 1/10 mm.

ResenSailss billede

Jeg har lagt nogle billeder og video op hvis det har nogen interesse.
http://resenmarine.dk/baad-polering-eksempler.html

Mange hilsener

Thomas

Megelundos billede

Hejsa,

Så har jeg idag været igang med en lille test af en gang vandslibning af min "nye" båd fra 87´. For 2 uger siden var jeg igang med varmeblæseren for at fjerne fartstriber, bådnavn og hjemhavn. Og jeg var meget spændt på om jeg kunne fjerne sporene efter det. Og det må jeg sige at det lykkedes desværre ikke helt.

Til at starte med kunne jeg mærke tydelig "højdeforskel" hvor eks. bogstaver har siddet. Men selv da jeg havde brugt korn 600 på en lille klods for at lave en lille test, kunne jeg stadig se forskel i gelcoat farven selvom højdeforskellen i gelcoaten var væk.

Men det er måske også for meget at forlange at man efter næsten 30 år ikke vil kunne se farveforskel.

Bortset fra det blev resultatet super godt

Et lille tip: Jeg fik et råd om at blande en smule autoshampoo i vandet i forstøveren - Det skulle gøre at vandet nemmere bliver "hængende" på båden. Jeg har ikke prøvet andet end det med shampo, så jeg kan ikke fortælle om det skulle give en forskel. Men ihvertfald virkede det super godt syntes jeg.

Finn Skov Nielsens billede

Hej, har læst tråden med interesse, og har indkøbt rondeller til slibning af fribord.
Da jeg fik presenning af min båd her i foråret, var den meget beskidt, tænkte om man kan få en "Vinterpolish" der beskytter båden om vinteren, og som kan vaskes af om foråret?

Finn

Megelundos billede

Jeg ved at der findes "vintervoks" til campingvogne. Har selv overvejet om ikke det kunne være en god ide til båden for at undgå de problemer du nævner..

Jans billede

Hej. Jeg har ladet mig fortælle, at det faktisk ikke er nogen stor nyhed det her med slibning. De samme produkter findes i bil-branchen og måske,,,,,, som så meget andet jo,,,, kan det være, at det er langt billigere på den måde. De fleste gange er der jo lagt 50% på prisen, hvis de kan få lov at skrive ordet "MARINE" .

Jan.

Palle Brandt Nielsens billede

Jeg har i foråret brugt marine slibesættet fra Carls.nu og syntes at det fungere særdeles godt.
Nu skal jeg i gang med et nyt projekt her til vinter og vil så godt købe lidt flere slibeskiver. Jeg syntes at det lyder rigtig når Jan skriver at det må kan findes billigere uden for marine sektoren.

Derfor har jeg prøvet hos nogle af de etablerede indenfor autolak branchen som sælger en hel del slibeskiver, desværre blev det bare dyrere af dette.
20 stk af Miras Abraloner koster kr. 587,50 incl moms men plus fragt.
Jeg købte sættet med 10 rondeller + tilbehør hos Carls.nu for kr. 275,00 frit leveret, og jeg kan også købe en hel pakke med 20 stk for kr. 400,00

Er der nogle som ved om det måske er billigere i Sverige?

Coronet 32s billede

Jeg vand sleb vores Coronet 32 Oceanfarer i 2009. Det var et fantastisk resultat og det holder stadigvæk.
Min fremgangs måde var følgende:
Startede med at vandslibe med korn 2000. Husk rigeligt med vand
Efterfølgende brugte jeg Farécla Gelcoat restore, som smøres på med hånden. Efterfølgende skylles Farécla Gelcoat restore af og der er det meget vigtigt at det helt væk så der ikke er en rest tilbage af Restoren. Brug Evt en børste til at få det helt væk. Båden er nu 100% mat og trist og se på.

Så er det tid til voks og der brugte jeg Farécla UV voks. Hele fribordet fik 9 gange men resultatet var fantastisk. Da båden kom på land til efteråret var det bare at vaske den med voks shampoo så stod den helt blank igen.
Alt slibe arbejdet blev gjort i hånden da jeg føgler bedre med det jeg laver.
Jeg vil anbefale Farécla da der er UV filter i og det er næmmere at på føre og arbejde med

Jens Munks billede

Tak for en særdeles god guide til slibning af fribord!
Her er min egen erfaring fra processen:
Jeg er netop i gang med dette arbejde på min sejlbåd. Båden er 35 år og er netop hjemkommet fra langtur og var særdeles skjoldet af algevækst m.m. Nu er jeg færdig med styrbord side, og den står så flot som ny.

Det viste sig, at en afvaskning med fibersvamp med skurecreme ikke var i stand til at fjerne den gamle voks tilstrækkeligt. Det bevirkede at slibeskiven med korn 1000 meget hurtigt blev ineffektiv på grund af en kage af slibestøv og gammel voks (jeg bruger et sæt slibeskiver 1000 - 2000 - 4000 fra carls.nu.).

Løsningen blev at starte med et sæt slibeskiver korn 400 fra Mirka. De består af en tynd netformet struktur og kan købes for ca. 75 Kr. for 5 stk. Også her sætter der sig efter 5 - 10 sekunders slibning en vokskage, men så tager jeg blot skiven af og vasker den et par sekunder i en spand vand (det går let af) og kan derefter fortsætte. Herefter er arbejdsgangen som allerede beskrevet.
Med sejlerhilsen
Jens

Mtl25s billede

Hej Jens

Hvor har du købt disse t slibeskiver korn 400 fra Mirka eller hvor køber man korn 600 fra Mirka

Morten

Annonce