Familien Quist Johansens mareridt - gidsler hos somaliske pirater

Trine Søes billede
5
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (3 stemmer)

Sejlerfamilien fra Kalundborg, der tæller Jan Quist Johansen, konen Birgit Marie, børnene Naja (13), Hjalte (15) og Rune (17) samt gasterne Viktor Greir og Rane Lund, blev taget til fange 24. februar 2011, da somaliske pirater bordede deres 43 fod sejlskib ING. Familien sejlede fra Danmark i august 2009, og planen var at vende hjem til Danmark i sensommeren 2011 efter to års sejlads. Hele 197 dage sad familien og gasterne fanget, hvor de i hovedparten af tiden opholdt sig på et græsk fragtskib MV Dover, der ligeledes var blevet kapret.

File 4973

Fragtskibet MV Dover blev familiens hjem

Velovervejet at sejle i piratfyldt farvand

Det var velovervejet, da familien sejlede ind i det piratfyldte farvand i Det Arabiske Hav. Familien havde også lagt en piratstrategi, der skulle hjælpe dem med at komme igennem farvandet. Strategien omhandlede blandt andet at sejle uden lanterne i mørket, fjerne radarreflektoren, ikke tale i VHF radioen, lægge falske rutespor i familiens log på internettet, og de har en klar aftale om rollefordelingen under et eventuelt piratangreb.

File 4976

Der var aftalt rollefordeling ombord på ING, hvis man blev udsat for et angreb

Set i bagklogskaben klare lys mener Jan Quist Johansen, at angrebet kunne være undgået, hvis de havde tænkt sig lidt om. Der er så få skibe i Det Arabiske Hav. Så snart noget viste sig i horisonten, skulle vi have lagt kursen væk, så de ikke ville få øje på os. Piraterne sejler ikke, før de har et bytte i sigte - de ligger stille i ugevis for at spare brændstoffet. Var vi sejlet væk, da vi så dem, kunne vi måske have undgået angrebet, fortæller han i et interview med Bådmagasinet.

Piraterne kunne ikke sejle for sejl

Desværre lykkedes piraternes angreb, og familien og de gaster var naturligvis rystende bange for, hvad der nu skulle ske. Piraterne var blandt andet bevæbnet med AK-47 maskinpistoler. Familien og gasterne blev taget til fange ombord på ING, og de må selv under trusler manøvrere sejlbåden mod Somalias kyst. Piraterne havde nemlig ikke den fjerneste anelse om, hvordan man sejler en sejlbåd. Piraternes navigationsfærdigheder bestod af en håndholdt GPS med en pil, der viste retningen.

File 4974

Positionen hvor ING bliver angrebet af somaliske pirater

Prøver at opretholde daglige rutiner

Familien og gasterne blev installeret i en 12 kvm stor kahyt på det græske fragtskib, og de prøve at opretholde daglige rutiner. Eksempelvis blev der afholdt daglige skibsmøder, som de havde holdt hver aften siden afgangen fra Kalundborg 1. august 2009. Derudover blev der afholdt skolestue for børnene. Men også selvopfunde spil og underholdning bliver en vigtig del af familliens hverdag ombord på fragtskibet. Familien får også sat perspektiv på tilværelsen - de materielle ting betyder ikke så meget, det er vigtigere at være i live. Det er en del af deres dagligdag at blive truet på livet af presset pirater, der er dårlig organiseret. Heldigvis nedtoner piraterne deres trusler, da børnene bliver særdeles skræmte. Der har været stor foragt i Somalia over, at piraterne har valgt at tage børn som gidsler.

Endelig frigivet og hjemme

Familien og de gaster bliver frigivet den 6. september 2011 efter 197 dage i piraterne varetægt. De lange og svære forhandlinger foregik mellem piraterne og Jan Quist Johansens bror. Familien er hjemme i Kalundborg igen, og alle har det efter omstændighederne godt. Ifølge flere medier lykkedes det familiens pårørende at samle 16 mio. kroner ind, der blev betalt som løsepenge for familien og de to gaster. Forsikringssummen fra familiens sejlbåd ING indgik i løsesummen. En løsesum der ikke er blevet bekræftet grundet hensynet til andre mennesker, der sidder som gidsler hos pirater.

Relaterede Sejlnet artikler

Velkommen hjem til familien Quist Johansen og de to gaster

Dansk sejlerfamiie forventes frigivet af somaliske pirater

Dansk sejlerfamilie kapret af pirater

 

Foto: DR

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Skipper Benjamin Götkes billede

Glæder mig over at de er frigivet. Jeg vil tage ved lærer hvis jeg engang skulle bevæge mig derned i min 14-fods jolle - altid sejl i konvoj..

Niels N Barfods billede

Man skal naturligvis glæde sig over at familien Quist Johansen er vel tilbage i Danmark. Men skippers egen udlægning af teksten i interviews til Bådmagasinet og Politiken er mildest talt besynderlige.

Quist Johansen siger at hans beslutning om at sejle lige i armene på piraterne var velovervejet. Fakta er at han bevidst tilsidesatte den vigtigste regel om godt sømandsskab ved at udsætte sin besætning for livsfare ved at trodse bl.a. SOKs råd om at undlade sejlads i den del af det indiske hav som trues af pirater. Quist Johansen sejlede i radiotavshed, med slukkede lanterner og falske positionsoplysninger på internettet for at narre piraterne. Det lykkedes som bekendt ikke. I stedet kom familien og dens to gaster fri med en betalt løsesum, som nok er den største betalt for nogen lystsejler i Somalia indtil nu.

Havde skipper været fører af et kommercielt fartøj, var han blevet retsforfulgt.

Birgitte Larsens billede

Jeg glæder mig over de er fri. Jeg har desværre ikke læst den hele artikel om familien, men kun fået uddrag på nettet i diverse aviser. Selv ville jeg aldrig begive mig ind i det farvand. Dertil synes jeg, at deres piratplan var yderst uprofessionel.

Desværre er de nok ikke de sidste, der ender i piraternes varetægt. Jeg synes hellere, vi bør koncentrer os om, hvordan vi kan undgå dette problem i fremtiden. Jeg synes det er forkert strategi at give efter piraternes krav ved at udbetale løsesum. Det giver kun spire og inspiration til nye pirater. Vi bør også tænke på, at der er flere danske sømænd, der sidder som fanger hos somaliske pirater.

Andre der har input til, hvordan vi kan undgå denne situation igen?

Allan Lavridsens billede

Man kan jo altid debattere om det var et klogt valg af kaptajnen, og det ville jeg også sige at det ikke var. Men lige nu synes jeg vi andre sejlre bare skal glæde os over sagen lykkelige udgang og tage ved lære for fremtiden.

Hvis der er nogen jeg synes trænger til en tur i retsmaskineriet, så er det Lundby Efterskoles ledere og ansvarlige personale.

Niels N Barfods billede

Det bedste, der er kommet ud af Quist Johansens eventyr, er at det nu er slået helt fast at det ikke længere er forsvarligt at krydse Det indiske Ocean. Heller ikke i konvoj.

Der er to muligheder for at gennemføre en jordomsejling den traditionelle vej rundt og det er enten at gå syd om Afrika eller få sin sejlbåd ombord på et fragtskib og sejlet gennem Aden-bugten op til Suez. Begge dele koster penge og tid, men alt andet må anses for helt uansvarligt.

Hvis man ikke er indstillet på at følge et af disse alternativer til at sejle durk i armene på en AK47, så skal man ikke sejle jorden rundt.

Der hersker ikke tvivl om at den løsesum på angivelig 16 mio. kr., som blev betalt for at få Johansens fri, har bidraget til at gøre piraterne endnu mere sultne efter lette ofre, nemlig lystsejlerne, som i modsætning til professionelle skibsbesætninger ikke har nogen jordisk chance for at forsvare sig.

Man kan håbe på at myndighederne en dag får bugt med de somaliske pirater, men det kan have lange udsigter.

Annonce