Bliv tester af elektroniske søkort fra Seapilot

Allan Lavridsens billede
5
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (6 stemmer)

Alt for mange fritidssejlere sejler uden opdaterede søkort. Derfor sætter Geodatastyrelsen og det svenske softwarefirma Seapilot nu et nyt projekt i søen, der skal gøre det mere sikkert at færdes på havet. Mange fritidssejlere sejler i dag blindt efter vane og erfaring frem for opdaterede søkort. Det vil Geodatastyrelsen og Søfartsstyrelsen nu gøre noget ved. Geodatastyrelsen har derfor indgået en samarbejdsaftale med det svenske softwarefirma Seapilot AB om at gennemføre et pilotprojekt målrettet fritidssejlads. Projektet bliver i internationalt perspektiv det første af sin slags.

Glemmer at opdatere søkortene

Fritidssejlerne skal i dag officielt anvende papirsøkort som deres primære navigationsgrundlag, men undersøgelser viser, at de fleste fritidssejlere igennem mange år i praksis i stedet anvender uofficielle, privatfremstillede digitale søkortdata på deres søkortplotter. Opdateringer til papirsøkortene kan ellers frit hentes på Geodatastyrelsens hjemmeside, men mange oplever, at processen med den manuelle indførelse af søkortrettelser kan være besværlig, og undlader derfor helt at holde deres papirsøkort opdaterede.

Søfartsstyrelsen accepterer ikke anvendelsen af de uofficielle digitale søkortprodukter som det primære navigationsgrundlag, men der findes i dag ikke et officielt alternativ for fritidssejlerne. Det er dette problem, Geodatastyrelsen ønsker at komme til livs. "Geodatastyrelsen ønsker fremadrettet at tage et ansvar og gøre det mere sikkert for fritidssejleren at færdes til havs. Vi skal derfor have udviklet en prototype for fremtidens navigationssystem målrettet fritidssejlads, men vi mangler det praktiske erfaringsgrundlag, forklarer leder af projektet", Stig Gelslev.

Projektets hovedformål bliver derfor at skaffe erfaringer med fritidssejlerens anvendelse af officielle elektroniske søkortdata som primært navigationsgrundlag på basis af navigationssoftware udviklet af Seapilot AB med henblik på at kunne udvikle en prototype for fremtidens navigationssystem målrettet fritidssejlads.

Testsejlads over sommeren

Geodatastyrelsen søger ca. 200 fritidssejlere, der vil medvirke i projekt "Sikker kurs", der skydes i gang den 1. maj 2013 og varer til den 29. september 2013. Testsejladsen vil dække de indre danske farvande og den svenske vestkyst. Den praktiske anvendelse af de elektroniske søkort og tilhørende navigationssoftware skal ske på iPad version 2 eller højere eller iPad Mini version 1 eller højere og alle med indbygget 3G/GSM funktionalitet. IPhone version 4 eller højere vil eventuelt kunne testes som back-up system.

Pilotprojektet bliver gennemført på basis af elektroniske søkort fra hhv. Geodatastyrelsen og Sjöfartsverket i Sverige samt supplerende data fra Søfartsstyrelsen og Danmarks Meteorologiske Institut. Interesserede kan kontakte Stig Gelslev på smg@gst.dk

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
oems billede

Meget interessant. Må være afløseren for Det levende søkort. Desværre har jeg ingen ipad og skal heller ikke havde det. Øv

Allan Lavridsens billede

Jeg har også skrevet lidt her http://www.sejlnet.dk/grupper/navigation-hjaelpemidler-soekort/post/seap...

oems billede

Udmærket Smile

Det nye for mig er at løsningen 'blåstemples' fra KMS(kan ikke huske hva de hedder nu, - Geodatastyrelsen..?) med den test, der skal gennemføres. Det må betyde at Seapilot ikke længere er en almindelig kunde hos Geodatastyrelsen, på linie med Garmin, Delius Klasing m.fl., men nu er 'strategisk partner' i udviklingen af en DLS-afløser.

Det er rent gætteri, men jeg tror på det.

Lars Helboes billede

Har netop bedt om at teste systemet på ipad.

Vi er godt nok ikke i DK så meget i denne sæson, men bruger seapilots kort over Sverige, og det ser ud til at være fint.

Jeg skal nok vende tilbage med et resultat når/hvis vi får prøvet det.

Lars

Torben Jørgensens billede

Jeg har lige købt en iPad mini. Jeg er klar. Har lige fået den idag. Den skal primært bruges nede i båden. Rent luksus. Ville egentlig have købt Navionics som jeg har på min telefon.

Så jeg er klar som tester.

Søren Hofmanns billede

Gadget-geek !

Krakas billede

Køb Navionics, det virker rigtig godt og koster ikke så meget. Du kan bruge den du har på iPhonen uden at det koster noget, men den er ikke i HD. Det kan man næsten ikke se. Brug samme konto, så er downloaden gratis.
Derfor kan du jo godt teste den anden alligevel ;oD.

HOs billede

I må meget have mig undskyldt, men sikken gang vrøvl -
Meget er selvmodsigende, eksempel:
"undersøgelser viser, at de fleste fritidssejlere igennem mange år i praksis i stedet anvender uofficielle, privatfremstillede digitale søkortdata på deres søkortplotter"
Hvor mange PRIVATE kan lave søkort til en kortplotter?

Brøs mig ikke om at det er særlig udvalgte med særlig udstyr der skal bestemme i et demokratisk samfund:
"Den praktiske anvendelse af de elektroniske søkort og tilhørende navigationssoftware skal ske på iPad version 2 eller højere eller iPad Mini version 1 eller højere og alle med indbygget 3G/GSM funktionalitet. IPhone version 4 eller højere vil eventuelt kunne testes som back-up system."

Hvorfor bruge millioner milliarder - når det levende søkort hat været testet igennem - hmmm omkring 10 år?

Jo - jo lidt kritisk skal man være en gang imellem Wink
HO

oems billede

Jeg tror der menes fremstillet af private firmaer. Altså NV-Verlag, Delius Klasing, Garmin. Navionics osv. Det er f.eks. en kendt sag at NV-Verlag har tyvstjålet søkortdata og anvendt dem på deres kort. De fik en dom sidste år for det.

Der er mig bekendt i øvrigt ikke noget krav om at anvende _officielle_ kort når man sejler, - eneste 'krav' er at søkortene er opdaterede (af indlysende grunde:-)).

Jeg tror du vil være enig i at tabletter erstatter PC'ere, trods den kritiske holdning Smile

Derudover tror jeg man kan læse en del brødnid mellem linierne, nemlig at her kommer ham sjæl, ham der har retten til informationerne og vil gerne have lidt penge i kassen så han kan finansiere sig selv. Derfor er meddelelsen noget 'kryptisk' eller måske selvmodsigende, - eller i hvert fald ikke 'sand'.

Jeg mener danske søkort er for dyre. Punktum. Derfor glæder jeg mig når der sker udvikling. Det ser dog ud til at kortene fortsat bliver for dyre på Ipad'en.

Udviklingen af af Seapilot med de danske søkort kan ikke koste mange basseører, når i øvrigt de baseres på det format der hedder S57, som er en standard for søkort. Og det er lige præcist det der er tale om.

Det format der er anvendt i DLS kræver sit eget navigationsprogram og det betyder at vi skal skifte navigationsprogram hvis vi sejler ind i tyske områder (og vel også svenske, - med den sidste version af DLS).

HOs billede

Nok mulig:
"Jeg tror du vil være enig i at tabletter erstatter PC'ere, trods den kritiske holdning"
MEN det eneste rigtige er en rigtig kortplotter, alt andet er skrammel,når man står i silende regn dis og en pelikanstorm i en smal indsejling.

oems billede

Unægteligt Smile

Torben Jørgensens billede

Hva´ så i to hø´nisser.. hvad gjorde i så den gang man kun havde analoge kort og der stod en stiv vind ind fra vest og det i øvrigt pissede ned i stride strømme. Havde i så søkortet med oppe??

Eller hvordan?

Vh
Den spydige.

Smile

HOs billede

Såre simpelt Dr. Watson - såre simpel - vi blev hjemme og ynglede videre Smile


File 8920

Torben Jørgensens billede

Hehehe... der fik du mig - din søulk!

Smile

Krakas billede

Ja kritik er altid godt og du har ret i at de oprindelige data er de samme for alle elektroniske søkort. Men det er stadig private firmaer som laver programmer der fremviser dataene for dig. Det levende søkort er da udmærket men her skal der bruges en PC med stort strømforbrug. Det kan ikke bruges på tablets og iPads. Det rigtige er at der er søkort som kan bruges på alle platforme og udveksle data. Det kan bl. a. Navionics (PC, tablets og nogle plottere) men ikke i f.eks. Open CPN. Det er her opgaven kunne ligge i dette projekt.

Trine Søes billede

Projektleder Stig Gelslev fortæller, at Geodatastyrelsen afholder 2
informationsmøder om projektet,
- ét i Roskilde 20/2 på hotel Comwell i Roskilde 19:30 - 21.30 og
- ét i forbindelse med bådmessen i Fredericia 23/2 14:00-15:30
På ét af disse to møder kan man møde op, høre nærmere om projektet og
tilmelde sig som interesseret deltager.

Clauss billede

Er det rigtigt forstået, at det fra 2015-16 er slut med danske søkort på på papir ??

Jesper Jensens billede

hvorfor er det også kun lige appel produkter det skal testes på det ville da være rart at det virkede på alle tables lige meget hva mærke det er

mvh Broskov

Michael Bo Andersens billede

ja der findes jo også Android, for os der ikke vil have det der Æbleskrammel

så må vi jo håbe at det der nye system bliver opdateret noget hurtigere end kortene til plotterene, for det sker højest en gang hver ½ år og koster en formue

mvh Michael

Benny Falks billede

Var igang med at Google efter noget navigationssoftware til min nye Pad, falder over Sejlnet.
Bruger dagligt MAC/PC priv./arbejde og omvendt. Har ikke tidligere set formålet med Pads, Og dog, til navigation på MC, i bil og båd, - og en hel masse andet. Pads´ne har en bedre performance, pris ydelsesforhold end de fødte navigatorer. Standardisering og store styktal, produceret på slavelønninger. Ti gange stykantal, medfører rundt regnet halv pris, osv.
Standardsofrware medfører at apps´ne også bliver billigere.
Så må vi i første omgang leve med at de ikke er særligt vandtætte. Det kommer helt sikkert.

Var tæt på at købe en Ipad Mini. - Men den har ikke GPS, så den duer ikke som navigator. Så det bliver en 7,7" Samsung Pad.

Har en gang i mit liv sejlet med et manglende søkort, det var en slem forskrækkelse, det er meget klamt ikke at vide hvilken kurs man skal sætte. Derefter har jeg altid inden afgang gennemgået søkortene. Tjeket kompas og instrumenter.
De billige navigatorer kan man vel ikke engang finde rundt på Badsværd Sø uden kort.
Noget andet er, kører den store kortplotter, så haleluja for den store dovenskab.

Benny Falk

Torben Jørgensens billede

iPad mini med simkort har GPS. Den er selvfølgelig 1K dyre. Overvejede længe at købe en Nexus 7 - netup fordi den standard har GPS til omkring 2K. Valget faldt alligevel på en iPad mini med simkort og dermed også GPS.

Hvorfor så betale 1,5K mere for en iPad mini. Tjo.. fordelene er åbenlyse. Alle apps som jeg har til min telefon kommer over på min iPad mini uden jeg skal betale en kr. for det. Så som Navigon, iSailor, spil og alle mulige andre apps som er godkendt til at køre på iPads.

En anden væsentlig fordel er simkortet. Det er sgu da rart lige at kunne komme på nettet når man ligger i havn. Evt. dele internet forbindelsen med andet grej.

Jacob Laugesens billede

Den første navigator jeg arbejdede med havde et display på to linier der bare viste positionen. Hvis den havde være slukket under sejlads på et par mil kunne den godt tage 10-15 minutter om at finde en position.

Men det med at gøre dem vandtætte kan sagtens lade sig gøre. Det er nemmest at finde covers til apple produkter. Men de findes også til andre mærker. Der er nogle du kan svømme med.

Benny Falks billede

Når man ikke ser sig for, risikerer man nogle hug.
Selvom jeg har været I elektronikbrancen siden 63 og marinebrancen siden ca.77, er der stadig meget at lære.
Så jeg har været på Google og hos Apple og læst op på tekniske data.

Apple skriver under “Lokation” - Assisted GPS, det gælder også minien, det havde jeg overset. Men det gælder kun med telefonkort I, altså kun Pads med Cellular.
Det har længe irriteret mig, at jeg ikke havde noget klar fornemmelse af hvad assisted GPS eller A-GPS var.
På Google findes forklaringer, Apple siger selv at via mobilnettet stilles regnekraft til rådighed, samtidig giver sendemasters placering og interpolation mellem disse en hurtigere og mere præcis position. Kompasset og gyroen i Paden kan måske hjælpe til når man bevæger sig rundt.
Hvordan det virker når telefonen er slået fra, kan komme an på en prøve. Eller måske er det som jeg læste en kommentar til beskrivelsen: “With no telephone connection, no fucking GPS position.
Hvis det er tilfældet, skal jeg helt sikkert ikke sejle I yderste skærgård, uden mobildækning, med Assisted GPS, eller på motorcyklen I en naturpark, med kuglerne flyvende om ørene fra grænsevagterne. “Jamen jeg havde ikke nogen mobildækning.”

Istedet købte jeg så en Samsung.
“The Samsung Galaxy Tab 7.7 comes with a GPS receiver, which got a satellite lock in under two minutes with A-GPS turned off. A-GPS can speed this up quite a bit, but requires Internet access. We gotta say, we didn't experience any issues with the GPS performance.”
Nej, den kan ikke købes I USA og EU, til gengæld fåes den billigt I mange asiatiske lande.
Skulle plan A ikke virke, er der en plan B. Opret et Hot-Spot på båden, der findes en del WI-FI moduler med NMEA indgang, kan købes på nettet, så kan den I forvejen eksisterende GPS i båden bruges.

Benny Falk

Krakas billede

Hej Benny,
Det har du helt misforstået. Ipads med telefonkort har en "rigtig" GPS ligegyldigt om der er et SIM kort i eller ej. Der er ikke behov for telefonforbindelse. Assisted betyder blot at den bruger IP adresser og telefonmaster til at komme med en position før der er forbindelse til mindst 3 satelitter samt en mere præcis placering. Jeg har sejlet med Navionics på iPad sidste år og overvejer nu at skifte min gamle plotter ud med en med trådløst netværk. Så kan data udveksles mellem de to navigatører og der er god backup. Samtidig kan alle andre NMEA og instrument data også udveksles, så har man da lidt at lave / kigge på når man nu ikke mere skal sidde med kurslineal og blyant og blive søsyg nede ved kortbordet.

oems billede

Fik lige en kort demo i Fredericia. Som jeg forstod det er der (altså med netforbindelse) realtids AIS-data integreret (det er da et stort plus, hvis jeg ellers forstod det ret),- der er facebook-forbindelse (så man lige kan følge de andre sejlere, udmærket nytænkning) og det hele fungerer jo via berøring af skærm, dvs. fuldkommen intuitivt. Ruter, waypoints osv. lægges ved at markere direkte på skærmen.

Som endnu et stort plus: Søkortene er 100% identiske kort med dem, der anvendes af den professionelle skibsfart og i de 899,- som det danske område koster er inkluderet samme opdateringer (gældende i et år) som til den professionelle skibsfart. I forhold til den pris som man ellers kunne købe disse kort til (f.eks via www.chartworld.de), så er de 899,- altså betragteligt billigere, ud over at de er 100% opdaterede hele tiden (også et stort plus).

Som et minus: Der mangler havneplaner og alle de øvrige oplysninger som DLS indeholder! Øv. (Har selv lige lagt samtlige cirka 380 danske havneplaner ind i min OpenCPN-version, så jeg kan se dem direkte integreret i søkortene). De manglende informationer skyldes (formentlig) at den professionelle skibsfart ikke har behov for disse. Den positive side af det er at søkortformatet (S57) giver mulighed for at lægge havneplaner ind, endda så detaljeret at man kan identificere hver enkelte plads i hver havn, hver enkelt fortøjningspæl, hver dybde osv.

Et andet minus: En Ipad er, - som HO skriver ovenfor, jo ikke robust, vandtæt osv. i forhold til det maritime miljø. Klares måske gennem vandtætte etuier osv.. Der er en Win 8-version på vej, men det er uafklaret om det er Win8 RT eller bare Win 8. Android kommer 'senere' (den stolede jeg nu ikke helt på..).

Samlet set: Jo det peger den vej, der er nytænkning, men danske søkort er for dyre og produktet har mangler endnu, både i softwaren, i datagrundlaget i søkortene og i hardwaren (vandtæthed osv..)

Annonce